سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

شگرد جدید ایران برای فروش نفت به اروپا/

رویترز خبر داد
شگرد جدید ایران برای فروش نفت به اروپا/ شرکت‌های خصوصی گمنام فعال شدند

خبرگزاری فارس: رویترز طی گزارشی از تغییر استراتژی فروش نفت ایران به اروپا اعلام کرد شرکت های خصوصی گمنام، نفت ایران را به تجار نفتی اروپایی عرضه می کنند. 

خبرگزاری فارس: شگرد جدید ایران برای فروش نفت به اروپا/ شرکت‌های خصوصی گمنام فعال شدند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس رویترز طی گزارشی نوشت در ادامه تلاش های تهران برای دور زدن تحریم های غرب، شرکت های خصوصی گمنام، نفت ایران را به تجار نفتی اروپایی عرضه می کنند.

ادامه مطلب ...

تصویر ذهنی سه نویسنده با سابقه کشور در باره بلوچ و بلوچستان

http://www.5rooz.com/SiteImages/wri(1).gif

محمد اکبر رئیسی (رازگو بلوچ): نخستین سوال من این است که چه تصویری از بلوچ و بلوچستان در ذهن شما نقش بسته است؟!

محمد علی علومی در گفتگوی شفاهی در این باره اظهار درد مندی های بسیار می کند از غلط و معوج بودن تصویر عموم از بلوچ. البته نخست گریزی می زند به دیدگاه خاص بمی و کرمانی های قدیم و از آن چنین یاد می کند:

بعضی از سرداران بلوچ تحت تاثیر ثروت انگلستان هجوم می آوردند به بم و کرمان برای از بین بردن مشروطه. علتش هم ناشی از بدرفتاری قاجارها نسبت به بلوچ بوده. قاجار "بلوچ کشی" راه انداخته بودند که نتیجه اش واهمه و در عین حال تنفر از دولت مرکزی است.

به جز این مسئله و دلیلش که ذکر شد بلوچ را اصیل و آریایی ( اریایی نه به حیث نژاد پرستانه اش)، قوی و البته "مظلوم" می دانم که خصلتها انسانی به خصوص صداقت و برباری شان را بهتر از مرکز حفظ کرده است.

ادامه مطلب ...

عراق اعضای گروهک منافقین را تحویل ایران دهد

حسینی با تاکید بر لزوم تحویل منافقین به ایران:

عراق اعضای گروهک منافقین را تحویل ایران دهد

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با یادآوری اینکه گروهک تروریستی منافقین از عراق به عنوان پایگاهی برای تعقیب اهداف مزدورانه و خرابکارانه ضد مردم ایران و عراق استفاده می‌کند، متذکر شد: انتظار ایران از دولت عراق این است که قاطعانه با این گروهک و سرمداران آن برخورد کند و با تحویل اعضا این گروهک به جمهوری اسلامی، برادری و دوستی خود را به اثبات رساند.
ادامه مطلب ...

پژواک صدای خشکسالی در روستاهای محروم

 

 

روستاییان سیستانی چشم‌انتظار تانکرهای آب

پژواک صدای خشکسالی در روستاهای محروم

در حالی که گرد و غبار و طوفان‌های شن روز به روز زندگی را بر مردم سیستان و بلوچستان سخت‌تر می‌کند، بحران خشکسالی نه تنها ریشه کشاورزی منطقه را خشکانده و رمقی برای چاه‌ها و قنات‌های چندهزارساله منطقه باقی نگذاشته است، بلکه روستاییان را نیز چشم‌انتظار تانکرهای آب کرده است.
ادامه مطلب ...

پرندگان تالاب هامون

پرندگان تالاب هامون

منطقه حفاظت شده هامون بدلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان ، تنها مأمن زیست پرندگان مهاجر در این خطه محسوب می شود.

دکتر نوری عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان در خصوص اهمیت تالاب هامون گفت: به همین دلیل تالاب هامون از بعد ملی و بین المللی قابل توجه بوده و توسط سازمان بین المللی حفاظت و حمایت از پرندگان به عنوان زیستگاه با اهمیت پرندگان ( IBA ) معرفی شده است .

وی بیان کرد: اکوسیستم هامون در زمان پرآبی ...

ادامه مطلب ...

جاذبه های توریستی چابهار

جاذبه های توریستی چابهار

استان سیستان و بلوچستان با 178431 کیلومتر مربع مساحت، 11 درصد از کل مساحت کشور را شامل می ‏شود و یکى از کم تراکم‏ترین استان‏هاى کشور از نظر جمعیت می ‏باشد. بیشترین مساحت این استان، به منطقه بلوچستان اختصاص دارد.

به گزارش خبر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، درجنوب شهرچابهار به دلیل موقعیت منحصر به فرد آن که تنها بندر اقیانوسی کشوراست منطقه ای وجود دارد که به ساحل صخره ای (دریای بزرگ) معروف است منظره برخورد موج و صخره و ارتفاع آب که گاه تا پنج مترمی رسد پس از برخورد با صخره های بلند اوج می گیرد انواع خرچنگها و لاک پشتهایی که در روی صخره ها همبازی موج اقیانوس و جدال موج وصخره اند و نسیم روح بخشی که در موج می پیچید و همه وهمه جلوه های نابی از طبیعت شاعرانه را به تصویر می کشند که هر بیننده ای را با شعر و ترانه پیوند می دهد. با پیشروی آب دریا فرسایش رسوبی سواحل دریای عمان به ویژه قسمتهای جنوبی شهرستان چابهار از چشم انداز بدیعی برخورداراست که به عنوان یکی از دیدنی ترین سواحل جنوبی ایران مانند آکواریوم طبیعی با انواع ماهی است این چشم اندازخارق العاده از چابهار تا گواتر امتداد دارد. ....

ادامه مطلب ...

تحلیل‌گر: سعودی‌ها دیگر به امریکا اعتماد ندارند

مایکل مالوف از مقام‌های سابق وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در مصاحبه با پرس تی‌وی
مصاحبه شبکه پرس تی‌وی با مایکل مالوف از مقام‌های سابق وزارت دفاع امریکا (پنتاگون)

فکر می‌کنم دلیل این‌که سعودی‌ها منشعب شدن را آغاز کرده‎اند و خودشان به اتخاذ ابتکار عمل پرداخته‎اند این است که در نتیجه تجربه‎ای که از مبارک داشتند دیگر به امریکا اعتماد ندارند و در نتیجه در واقع حالا دارند سیاست‌های خودشان را اجرا می‌کنند و به نظر من امریکا یک بار دیگر دچار نوعی سردرگمی و غافل گیری شده است چرا که اگر این مساله بالقوه به یک موج اعتراضی سهمگین بدل شود آن وقت امریکا باید تا دیر نشده با آن برخورد کند."

ادامه مطلب ...

اجرای پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد سجلی در سیستان‌وبلوچستان

پایان آبان ماه امسال صورت می‌گیرد
اجرای پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد سجلی در سیستان‌وبلوچستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال سیستان‌وبلوچستان از اجرای پروژه طرح آرشیو الکترونیکی اسناد سجلی در سیستان‌وبلوچستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: اجرای پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد سجلی در سیستان‌وبلوچستان

علی زاهدی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: طرح آرشیو الکترونیکی اسناد سجلی در استان از سال گذشته با اسکن اسناد صادر شده بعد از سال 68 آغاز شد و از ابتدای سال‌جاری با مشخص‌شدن شرکت مورد نظر، اسناد مربوط به سال‌های گذشته در حال اسکن و داده آمایی است.

ادامه مطلب ...