سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

داروهای پاکستانی سلامت شهروندان ایرانی را تهدید می کند/ زخمی تاز

 

ش مهر/

داروهای پاکستانی سلامت شهروندان ایرانی را تهدید می کند/ زخمی تازه بر جان بیماران
زاهدان - خبرگزاری مهر: استقبال مردم از داروهای گیاهی و طب سنتی ریشه در عقاید بسیاری از مردم دارد اما ورود داروهای تقلبی و بدون پروانه بهداشتی و قاچاق از طریق پاکستان به سیستان و بلوچستان نه تنها مرهم مناسبی برای درمان شهروندان نیست بلکه به دلیل عدم داشتن تاییدیه های بهداشتی زخمی تازه بر جان بیماران بر جای می گذارند.

به گزارش خبرنگار مهر، گشت و گذار در سطح شهر زاهدان نشان می دهد که بازار دارو های پاکستانی در تمامی عطاری های سطح شهر داغ است و فروش داروهای تقلبی و بدون هیچ گونه پروانه بهداشتی رشد فزاینده ای به خود گرفته است.

صاحب یکی از عطاری های زاهدان در گفتگو با خبرنگار مهر دلیل استقبال مردم از داروهای پاکستانی را قیمت مناسب آنها عنوان کرد و افزود: بسیاری از مردم قدرت مالی مناسب برای خرید داروهای مجاز وتولید شده ایران راندارند و چون قیمت داروها درایران گزاف وهمچنین به دلیل اینکه ویزیت بیمارستان ها وپزشکان بسیاربالا می باشد مردم به طب سنتی و عطاری ها روی می آورند.

دارو های پاکستانی ارزان تر است

علی کریمی افزود: درست است که این داروهای غیر مجاز و پاکستانی آثارمخربی دارداما مردم برای این که دردشان فوری تسکین پیداکند از این داروها استفاده می کنند.

وی گفت: این داروها را ازدست فروشانی که خودشان آنها را ازآن سوی مرز وارد می کنند خریداری می کند.

به گفته وی داروها و فرآورده های پاکستانی کیفیت وقیمت مناسبی دارند و سود بیشتری از این راه عاید عطاری ها می شود.

به گفته وی قریب به 40 درصد از مردم از داروهای پاکستانی به دلیل تسکین فوری درد و قیمت ارزان استقبال می کنند.

یکی از شهروندانی زاهدانی نیز درحال خرید داروی پاکستانی در یکی از عطاری های خیابان سعدی زاهدان نیز به خبرنگار مهر گفت: اثر بخشی داروهای پاکستانی بیشتر است و او حتی برای دل درد فرزندش از این دارو ها استفاده می کند.

معصومه شهرکی که به منظور تهیه داروی گیاهی برای درمان فشار خون دخترش به یکی از عطاری ها مراجعه کرده بود گفت: پیش از این برای معالجه دخترم به یک فوق تخصص فشار خون مراجعه کردم اما هزینه ویزیت دکتر با وجود دفترچه بیمه 22 هزار تومان شد.

وی افزود: هزینه سونوگرافی و آنژیو از کلیه دخترم نیز نیاز به 150 هزار تومان هزینه داشت که متاسفانه به دلیل عدم توانایی در پرداخت این هزینه در حال حاضر از دارو و دم کرده های گیاهی استفاده می کنم.

رضا سرابندی نیز یکی دیگر از خریداران محصولات پاکستانی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه طریقه مصرف این دارو را چگونه تشخیص می دهد گفت: معمولا فروشندگان و صاحب عطاری ها با مصرف این دارو ها آشنایی دارند و به توصیه آنها از دارو استفاده می کنیم.

وی که به خریداری پماد برای درد های مفصلی اقدام کرده بود ادامه داد: هزینه فیزیوتراپی و ویزیت دکتر حداقل 60 هزار تومان می شود در صورتیکه با خرید یک پماد 6 هزار تومانی می توان به برخی درد ها تسکین بخشید.

مشاهدات خبرنگار مهر حاکی است بیشترین فروش دارو های پاکستانی به پماد ها و مسکن های قوی به منظور تسکین درد های مفصلی و همچنین شربت های خوراکی اختصاص دارد.

محصولات تقلبی با عنوان روغن مار یکی از بیشترین کالاهای پر طرفدار و پر مصرف است که از طریق حمل مسافر به استان های همجوار نیز صادر می شود.

گمرک وظیفه ای در قبال دارو های قاچاق ندارد

مدیر کل گمرکات سیستان و بلوچستان نیز درر ابطه با قاچاق دارو های غیر مجاز پاکستانی گفت: چون این داروها به صورت قاچاق وارد استان سیستان و بلوچستان می شود گمرک هیچ وظیفه ای در قبال مقابله با این جرائم ندارد و تاکنون واردات دارو از مبادی قانونی دیده نشده است.

علی رضا صدریخواه در این رابطه گفت: تنها نهادی که می تواند با ورود از این داروهای پاکستانی و غیرمجاز مقابله کند نیروی انتظامی و ستادمبارزه باقاچاق کالا می باشد.

امکان نظارت به صورت مستمر وجود ندارد

معاون غذا دارو و درمان دانشکده علوم پزشکی زاهدان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا نظارت کافی بر روی فروش این گونه دارو ها صورت نمی گیرد گفت: به دلیل اینکه گستردگی صنف عطاری ها معاونت بهداشت قادر به نظارت مستمر روزانه و یا هفتگی نیست و لذا این نظارت به صورت ماهانه دربرخی از عطاری ها اعمال می شود که احتمال تخلف نیز وجود دارد.

علیرضا مبارکی در خصوص آثار زیان بار مصرف این دارو ها گفت: داروهای پاکستانی و هندی اگرچه به عنوان مسکن های مقطعی ممکن است مفید باشد اما در آینده می توانند خسارت جبران ناپذیری بر سلامتی شهروندان وارد کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد تصور می کنند داروهای پاکستانی یک فرآورده مناسب جهت درمان برای دردهای فوری است اما این فرآورده ها بر خلاف تصور آنها دارای اثرات مخربی هستند وبه دلیل نداشتن شرایط مناسب جهت نگهداری وحمل ونقل تبدیل به یک فرآورده زیان بار وفسادآور می شوند .

وی تاکید کرد: به دلیل حمل نامناسب توسط وانت بارها و در دمای 50 درجه سانتیگراد قطعا شرایط برای فساد درمولکول های جانبی دارو مهیا می شود و ترکیبات شیمیایی این گونه دارو ها به شکلی خطرناک تغییرمی یابد.

وی به مصرف کنندگان این دارو ها هشدار داد:به دلیل اینکه اکثر این داروها در بسته بندی های تقلبی در بازار عرضه می شود وبه صورت نامناسب و در مکان های غیر بهداشتی انبار می گردد لذا از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و سلامت خانواده ها را به خطر می اندازد.

وی تاکید کرد: شهروندان باید از مصرف دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنند و تنها از دارو هایی که به تایید معاونت بهداشت ودرمان رسیده باشد استفاده کنند.

مبارکی افزود:عطاری های فعال در سطح شهر تنها مجوز فروش اجزای خشک و خام گیاهی را دارند و در صورت شکایات شهروندان در خصوص عرضه دارو های بدون پروانه و تاییدیه بهداشتی با آنها برخورد خواهد شد.

وی گفت: داروهای غیر مجاز چون انگیزه تولید و عرضه آن سودجویی است لذا انواع تخلفات و تقلبات در تولید آنها وجود دارد.

مبارکی سهم تبلیغات ماهواره ای را در مصرف این دارو در نزد شهروندان بسیار تاثیر گذار دانست و افزود: متاسفانه بسیاری از شهروندان تحت تاثیر القای تبلیغات دروغین ماهواره ها از این دارو ها استقبال می کنند.

وی در خصوص طرح ساماندهی عطاری ها نیز گفت: این طرح بارها در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پیشنهاد شده است و در صورت ابلاغ قانونی ظرف ماه های آینده به صورت گسترده بازدید و نظارت بر عطاری ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

داروهای قاچاق سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند

یک متخصص بیماری های عفونی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت:مصرف دارو های پاکستانی به هیچ وجه توصیه نمی شود و خانواده ها باید به طور جد از مصرف این دارو ها پرهیز نمایند.

دکتر محمد کوهپایه افزود: استفاده بی رویه این دارو ها موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن می شود و شهروندان سیستانی و بلوچستانی باید آگاه باشند به دلیل اینکه میزان تاثیر و یا مضرات این دارو برای مصرف کننده و یا عطاری ها مشخص نیست لذا به طور حتم آسیب های ناشی از مصرف این دارو در دراز مدت بیشتر از درمان مقطعی است.

وی گفت: به دلیل بکارگیری مواد شیمیایی و بیش ازحد استاندارد در ساخت این داروها لذا ممکن است تاثیر گذاری آنها به صورت موضعی برای شهروندان قابل قبول باشد اما به طور حتم در دراز مدت اثرات جبران ناپذیری را بر سیستم دفاعی بدن از خود بر جای خواهد گذاشت.

......................................

گزارش: الهه شریفی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد