سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

پژواک صدای خشکسالی در روستاهای محروم

 

 

روستاییان سیستانی چشم‌انتظار تانکرهای آب

پژواک صدای خشکسالی در روستاهای محروم

در حالی که گرد و غبار و طوفان‌های شن روز به روز زندگی را بر مردم سیستان و بلوچستان سخت‌تر می‌کند، بحران خشکسالی نه تنها ریشه کشاورزی منطقه را خشکانده و رمقی برای چاه‌ها و قنات‌های چندهزارساله منطقه باقی نگذاشته است، بلکه روستاییان را نیز چشم‌انتظار تانکرهای آب کرده است.

به گزارش گروه حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت، به دنبال نبرد ۱۶ ساله سیستان و بلوچستان با خشکسالی، مسئولان این استان مدعی هستند به دلیل کاهش نزولات جوی، خشکسالی نه تنها ریشه گیاهان را خشکانده بلکه مردم را مجبور به ترک زادگاهشان کرده است. وزش بادهای شدید موسمی، طوفان شن، رگبارهای سیل آسا، از دیگر خصوصیات طبیعت ایناستان به شمار می‌رود که البته شرایط سختی را برای زندگی مردم رقم زده است.

خشکسالی امسال از سال‌های گذشته بیشتراست

حمید رضا پشنگ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به این‌که خشکسالی امسال به نسبت سال‌های گذشته از شدت بیشتری برخوردار است، گفت: کمبود آب در منطقه به افزایش مهاجرت مردم دامن زده و شرایط را برای آنها طاقت‌فرسا کرده است.

نماینده مردم خاش و بخش‌های نصرت آباد، میرجاوه و کورین در مجلس، با بیان این که وضعیت آب شرب روستا‌های منطقه بحرانی است، گفت: این شرایط به یک روستا تعلق ندارد بلکه نبود شبکه آبرسانی چندین روستا را با مشکل مواجه کرده است.

چاه‌ها و قنات‌های اطراف که بیش از چندین هزار سال عمر داشتند خشکیده و مردم برای تهیه آب همچنان مستأصل هستند. به طور قطع نبود آب آشامیدنی و بهداشتی در منطقه‌، می‌تواند سلامت جان روستاییان محروم را به خطر بیاندازد لذا مسئولان اجرایی برای پایان این وضعیت، باید به دنبال راه‌های قطعی باشند نه موقتی.

به گفته نماینده مردم خاش و بخش‌های نصرت آباد میرجاوه و کورین در مجلس نهم، سلامت ۴۰ هزار روستایی این منطقه به دلیل نبود آب شرب سالم در معرض خطر است.

اعلام شرایط بحرانی در روستاهای سیستان

محمد سعید اربابی نماینده ایرانشهر و سرباز و دلگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن اعلام شرایط بحرانی در منطقه، مطرح کرد: شدت کمبود آب به حدی است که برای آبرسانی به روستاهای اطراف از تانکر استفاده می‌شود که البته در برخی مناطق نیز تانکری برای آبرسانی به روستاییان محروم سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

طی ۲ سال گذشته کاهش بارش باران در منطقه سیستان و بلوچستان، مشکل کم آبی را بیش از گذشته پر رنگ و شرایط سختی را برای مردم فراهم کرده است اربابی در این باره نیز گفت: حدود ۲ هزار روستای واقع شده در جنوب استان در معرض تهدید بحران خشکسالی قرار دارند.

تأخیر در آبرسانی به روستاهای دورافتاده

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که تأخیر تانکرهای آبرسانی در تأمین آب شرب منطقه به چه علت است؟ گفت: در این منطقه حتی از نظر تعداد تانکرهای آب نیز با کمبود مواجه هستیم و همین مسئله شرایط آبرسانی را کند می‌کند. یک تانکر باید ۲۰ روستا را آبرسانی کند به همین دلیل آبرسانی به برخی روستاها با تأخیرانجام می‌شود.

پشنگ نیز در این رابطه گفت: شرایط به قدری برای مردم سخت شده که حتی با یک گالن آب نیز خوشحال و خدا را شکر می‌کنند.

در حالی مسئولان اجرایی از انجام پروژه های آبرسانی در شهرها و استان‌های مختلف صحبت می کنند که مردم روستاهای محروم برای پیدا کردن یک گالن آب باید کیلومترها را طی تا بتوانند آب آشامیدنی سالم برای زنان و کودکانشان فراهم کنند.

اربابی نیز اظهار داشت: خشکسالی و کم آبی روستاییان منطقه را از پا درآورده است به طوری‌که مردم برای تأمین آب مورد نیاز درمانده شده‌‌اند.

نماینده ایرانشهر و سرباز و دلگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در تمام منطقه تنها ۲ تانکر برای آبرسانی به ۵۰۰ روستا وجود دارد؛ اگر مسئولان بودجه کافی برای انجام پروژه‌های بزرگ ندارند حداقل می‌توانند تعداد تانکرهای آب منطقه را افزایش دهند.

سکوت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در برابر نابودی موزها

بخش عمده‌ای از روستاییان منطقه ایرانشهر و سرباز از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند؛ آنها با هزاران امید اقدام به کشت انواع صیفی‌جات و موز در زمین‌هایشان کردند اما غافل از این‌که با خشسالی تمام محصولات خود را از دست داده‌اند.

به گفته نماینده سراوان،سیب، سوران و زابلی بسیاری از موزهای این منطقه به دلیل کمبود آب و خشکسالی از بین رفته است.

به نظر می‌رسد نامه به وزارت کشور، برگزاری جلسه با مسئولان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌کدام تاکنون راه به جایی نبرده و نتوانسته اوج بحران خشکسالی را به گوش مسئولان برساند و آنها را متوجه این فاجعه سازد.

هدایت‌الله میرمرادزهی نماینده مردم سراوان،سیب و سوران و زابلی در مجلس نهم نیز به وجود ۱۳۰۰ روستا در این منطقه اشاره کرد و افزود: روستاهای این منطقه فاقد شبکه‌های بهداشتی آبرسانی هستند ضمن این‌که وضعیت آبرسانی با تانکر نیز بسیار اسفناک است.

کاهش تولید محصولات کشاورزی در سراوان

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس نهم همچنین از کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه اظهار نگرانی کرد و گفت: این امر خشکسالی را بیش از گذشته دامن زده است از آن طرف نیز ما شاهد کاهش سطح زیر کشت در منطقه هستیم.

گندم، انار، انگور، خرما، سبزیجات و صیفی‌جات ازمحصولات کشاورزی این بخش است که به گفته میرمرادزهی تولید آن دچار کاهش عمده‌ای شده است.

آب سد پیشین تنها کفاف زندگی تمساح‌های منطقه را می‌دهد

وی همچنین در زمینه کم آبی سد پیشین که منبع آب چندین هزار روستا در منطقه سیستان و بلوچستان است، تصریح کرد: این سد ۱۷۶میلیون متر مکعب ظرفیت داشته که در حال حاضر ۱۰ میلیارد مترمکعب آب در خود جای داده است و این میزان تنها برای برای تمساح‌های آن منطقه کفایت می کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نهم بیان کرد: وضعیت روستاهایی که از این سد تغذیه می‌شدند خوب نیست و قرار است با تانکر آبرسانی انجام شود.

گرچه این‌روزها مسئولان برای نجات روستاییان از بحران کم آبی به سیستم آبرسانی از طریق تانکرها متوصل شده‌اند، اما تعداد کم این تانکرها و دوربودن روستاها باعث شده همچنان روستاییان در میان طوفان‌های شن چشم‌انتظار تانکرهای آب بمانند. /

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد