سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

چابهار اقتصادی ترین پل ارتباطی هند به کشورهای خاور نزدیک و دور ا

چابهار اقتصادی ترین پل ارتباطی هند به کشورهای خاور نزدیک و دور است

چابهار - رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار گفت: چابهار اقتصادی ترین پل ارتباطی هندوستان به کشورهای خاور نزدیک و دور بویژه افغانستان و آسیای میانه است.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی مهندس ˈ مصطفی ملک زاده ˈ در دیدار با معاون وزیر کشتیرانی هند افزود: با توجه به رشد و توسعه افغانستان و کشورهای آسیای میانه و گسترش مراودات اقتصادی و تجاری هندوستان با آن کشور ها شاهد توسعه مناسبات اقتصادی بین ایران و هندوستان از طریق منطقه آزاد چابهار بعنوان اقتصادی ترین پل ارتباطی به افغانستان و آسیای میانه باشیم.
 

وی در نشست اقتصادی با مقامات کشور هند، خاطرنشان کرد: ضمن بررسی تفاهم نامه های دوجانبه بین ایران و هند و نیز سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان خواهان روابطی مستحکم و صمیمی بین دو کشور هستیم .

ملک زاده به ظرفیت منطقه چابهار برای بهبود روابط رو به گسترش و مراودات اقتصادی و تجاری با کشور هند در جهت اجرای هر چه زودتر مفاد تفاهم نامه های منعقده به اشتراکات، روابط و پیوندهای دیرین قومی اشاره کرد و افزود: چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران از موقعیت ممتازی به جهت دارا بودن کوتاه ترین، امن ترین و اقتصادی ترین مسیر جهت دسترسی به کشورهای آسیای میانه برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به طرح های اجرایی دولت جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه این بندر، به آغاز عملیات اجرایی راه آهن، تکمیل جاده ترانزیتی چابهار - میلک، آغاز عملیات اجرایی توسعه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، کاهش هزینه های بندری برای ترانزیت و صادرات و تصویب پلاک کامیون های ترانزیتی جهت تردد در مرز افغانستان گفت: منطقه آزاد چابهار به عنوان قطب سوم پتروشیمی کشور نیز تعیین شده و امیدواریم با همت و جدیت مسوولان با یک برنامه عملی بتوانیم هرچه زودتر مقدمات همکاری و حضور و دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه را فراهم کنیم.

ˈپی کی سینهاˈ (p.k.sinha) معاون وزیر کشتیرانی هند و رئیس هیئت هندی با ابراز خرسندی از روابط برادرانه و مناسبات مستحکم دو کشور گفت: طی بازدیدی که از زیرساخت های منطقه آزاد چابهار و طرح توسعه بندر داشته ایم، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد پیشرفت های بیشتری در زمینه ترانزیتی و تجاری بین دو کشور باشیم.

وی افزود: پتانسیل و ظرفیت های چابهار جایگاه ویژه ای را دارا بوده و آشنایی با مزیت ها و مقررات شفاف این منطقه در این سفر موجب افزایش و توسعه مناسبات فیمابین خواهد شد.

پی کی سینها گفت: در راستای تصمیم دولت هند برای مشارکت و سرمایه گذاری و توسعه بندر چابهار در راس هیاتی از مسوولان برجسته اقتصادی کشورش عازم سفری چهار روزه به جمهوری اسلامی ایران شده است.

قائم مقام کشتیرانی هند دراین سفر از بندر چابهار و منطقه آزاد دیدن کرد و با امکانات بندری و خطوط ارتباطی سواحل سیستان و بلوچستان تا مرز افغانستان دیدن کرد.

دولت هند اخیرا یک سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری را برای توسعه و تجهیز بندر چابهار دربخش های حمل بار و تخلیه و بارگیری کانتینر تصویب کرده است.

بندر چابهار از نزدیکترین نقاط به خاک هند و همچنین از جهت دسترسی هند به افغانستان محسوب می شود.

چابهار درجنوب استان سیستان و بلوچستان تنها بندر اقیانوسی ایران است که در حاشیه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد و لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، نزدیک ترین و آسان ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آبهای آزاد است.

این بندر یکی از مهمترین چهار راه های کریدور شمال-جنوب برای بازرگانی جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از مجموع سه کریدور حمل و نقل جهانی دو کریدور از ایران می گذرد و چابهار نقطه عبور جنوبی ترین کریدور شرقی – غربی جهان خواهد بود.

این کریدور از ˈدروازه ابریشمˈ در چین آغاز می شود و قلب اقتصاد این کشور یعنی استان کانتون را تغذیه کرده و به سرزمین آسیای جنوب شرقی می پیوندد و پس از طی این مسیر وارد هندوستان شده و با پوشش مهم ترین شهرهای این ناحیه مانند کلکته، ناکپور، جایپور، حصیرآباد، کراچی و بن قاسم به چابهار می رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد