سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

مذاکرات پشت پرده برای تحمیل یک بلوچستان آمریکایی

مذاکرات پشت پرده برای تحمیل یک بلوچستان آمریکایی در قلب خاورمیانه

بر اساس گزارشی از استمان (سایت خبری حزب مردم بلوچستان)، دو تن از اعضای این حزب در اوایل ماه جاری میلادی نشست چند روزه‌ای را با مقامات آمریکایی ترتیب داده‌اند.

این سایت به نقل از UNPO افزوده است: ناصر بلیده‌ای و عزیز درانی در جلسات محرمانه‌ای که با سازماندهی عده‌ای از لابی‌های مجلس قانون‌گذاری آمریکا از اول ماه می به مدت ده روز در واشنگتن - برگزار شده است، شرکت کرده‌اند.

حزب مردم بلوچستان گفته است اعضای این حزب در حضور این نمایندگان درخواست‌هایی را مطرح نموده‌اند. ازجمله اینکه از مقامات ایالات متحده برای تحت فشار قرار دادن دولت‌های ایران و پاکستان به علت آنچه که آنها "سرکوب سیستماتیک اعمال شده بر مردم سکولار بلوچ!" از آن نام برده‌اند، درخواست کمک نموده‌اند.

با این حال علیرغم آن که بلوچان، مردمی یکپارچه مذهبی و باورمند به سنن و ارزش‌های اسلامی‌هستند، اعضای حزب مردم بلوچستان، مکرر در پشت تریبون‌ها و شبکه‌های مختلف، سعی در تحمیل نوعی تفکر سکولار - لیبرال و ترویج آئین‌های لائیک در میان مردم بلوچ دارند و بارها به اعتقادات مردم این سرزمین توهین و افترا بسته‌اند. در واقع آنها از ملتی سکولار سخن می‌گویند که هیچگونه وجود خارجی ندارد.

ناصر خان بلیده همچنین در جریان این نشست‌ها که در سکوت رسانه‌ای کامل برگزار شده، بار دیگر سخنان همیشگی خود را مبنی‌بر اینکه "بلوچستان یک کشور مستقل بوده و سپس به سه بخش میان کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان تقسیم شده است" تکرار نمود. این ادعاهای بزرگ و متوهم در حالی صیغۀ تکرار گردیده است که هیچگونه منبع و وثوق تاریخی نداشته است و حتی هیچیک از تاریخ‌شناسان بلوچ نیز چنین ادعایی را مستند ندانسته‌اند.

سخنگوی حزب مردم بلوچستان در دیدار با مقامات آمریکایی همچنین گفته است "بلوچستان به عنوان یک پلتفرم برای قاچاق مواد مخدر و یک کانال مهم برای فعالیت افراط گرایان مذهبی استفاده می‌شود".

بلیده‌ای اما به سیاست یک و بام و دو هوای خود اشاره‌ای ننموده که وی به سازماندهی گروهک‌های تروریستی و حمایت سیاسی از آنها در خارج از کشور و لابی‌گری در نهادهای بین‌المللی برای دریافت مدارک اقامت و عبور بین‌المللی برای اشخاص تروریست می‌پردازد. لذا آقای بلیده‌ای و دوستان وی همچنان به فریب مقامات کشورهای دیگر به منظور دریافت امتیازات و حقوق سیاسی و منابع مالی مشغول هستند تا همانند سابق به پادویی این دولت‌ها مشغول باشند.

علیرغم آنکه حزب مردم بلوچستان مدعی ایجاد فدرالیزم در ایران است و عضویت "کنگرۀ ملیت‌های ایران فدرال" را دارد، با این حال رویکردی کاملاً متضاد با اساسنامۀ این کنگره در پیش گرفته و تمایل شدیدی برای پیوستن به جریان‌های افراطی جدایی‌طلب دارد. در همین راستا سخنگویشان همچنین از مقامات آمریکایی در خواست نمود به منظور تحقق استقلال بلوچستان مداخله سریع نمایند.

دولت آمریکا نیز که بارها از ضرورت تجزیۀ خاورمیانه و حصارکشی مرزهای این منطقه بر اساس قومیت سخن به میان آورده است، با همکاری جریان‌های مافیایی همچون گروهک تروریستی و خشونت طلب "لشکر آزادی‌بخش بلوچستان" و سیاست ابزاری آلات معطله‌ای همچون "حزب مردم بلوچستان"، براهداگ بگتی و خیربیارمری، تلاش گسترده‌ای را برای تحمیل یک "بلوچستان آمریکایی" در قلب خاورمیانه سازمان داده است.

فرستادگان آمریکایی نیز در این نشست به صراحت اعلام نمودندکه این منطقه از اهمیت ژئوپولیتیک بسیاری برخوردار است و البته صریح‌تر اینکه "بلوچستان بخشی از منافع ملی ایالات متحده محسوب می‌شود" .

همچنین نمایندگان حزب مردم در پایان این نشست راهبرد مشخصی را برای چگونگی تعامل خود با لابی‌های آمریکایی تعیین نمودند که مورد موافقت آمریکایی‌ها قرار گرفت.

این اهداف تعیین شده کاملا آشکار می‌سازد سروصداهایی که اخیراً در مورد نسخه پیچی‌های آمریکایی و دخالت کاخ سفید و مجلس سنا در امور سیاسی منطقه بلوچستان در رسانه‌ها منتشر می‌شود، توسط چه کسانی سازمان یافته و از چه محلی نشئت می‌گیرد.

خط مشی مورد توافق آمریکایی‌ها و حزب مردم در این نشست شامل موارد زیر می‌شود:

·ایجاد یک کمیسیون در کنگره آمریکا به منظور تسهیل ارتباط مستقیم جدایی‌طلبان بلوچ با دولت آمریکا

·پشتیبانی ایالات متحده از قطعنامه‌ای که در فوریه 2012 توسط لابی اسرائیلی- آمریکایی دانا روهرباکر ارائه شد و مبنی‌بر حمایت آمریکا از ایجاد بلوچستان بزرگ است.

·پشتیبانی ایالات متحده از طرحی که در آوریل 2013 به مجلس نمایندگان ایالات متحده معرفی شده و مبنی‌بر افزوده شدن بخش بلوچی در کانال صدای آمریکا و تحویل آن به فعالین جدایی طلب منجمله اعضای حزب مردم بلوچستان می‌شود.

·احیاء حمایت‌ها و پشتیبانی مجدد ایالات متحده از گروه‌هایی که با نام قومیت‌های ایرانی در محفلی به نام "کنگره ملیت‌های ایران فدرال" گرد هم آمده‌اند.

ابراهیم حسین‌بر

info@estoun.org - hosseinbor@live.com


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد