سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

تحلیل‌گر: سعودی‌ها دیگر به امریکا اعتماد ندارند

مایکل مالوف از مقام‌های سابق وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در مصاحبه با پرس تی‌وی
مصاحبه شبکه پرس تی‌وی با مایکل مالوف از مقام‌های سابق وزارت دفاع امریکا (پنتاگون)

فکر می‌کنم دلیل این‌که سعودی‌ها منشعب شدن را آغاز کرده‎اند و خودشان به اتخاذ ابتکار عمل پرداخته‎اند این است که در نتیجه تجربه‎ای که از مبارک داشتند دیگر به امریکا اعتماد ندارند و در نتیجه در واقع حالا دارند سیاست‌های خودشان را اجرا می‌کنند و به نظر من امریکا یک بار دیگر دچار نوعی سردرگمی و غافل گیری شده است چرا که اگر این مساله بالقوه به یک موج اعتراضی سهمگین بدل شود آن وقت امریکا باید تا دیر نشده با آن برخورد کند."

مایکل مالوف از مقام‌های سابق وزارت دفاع امریکا (پنتاگون)

معترضان سعودی به رغم اقدامات سرکوب‌گرانه نیروهای امنیتی عربستان سعودی، به تظاهرات خود علیه سیاست‌های خشونت آمیز ریاض ادامه می‌دهند.


معترضان عربستانی از فوریه ۲۰۱۱ تقریبا به صورت منظم در شهرهای این کشور به ویژه شهرهای قطیف و شهر عوامیه در استان الشرقیه، تظاهرات برگزار کرده‎اند.

آن‌ها ابتدا خواهان آزادی تمامی زندانیان سیاسی، آزادی بیان و تجمع و پایان تبعیض گسترده در این کشور بودند.

با این وجود، این تظاهرات‌ها به ویژه از نوامبر ۲۰۱۱ و همزمان با کشته شدن ۵ معترض از سوی نیروهای امنیتی سعودی و مجروح شدن تعداد زیادی از آنان در استان الشرقیه، به راه‌پیمایی‌های اعتراضی بدل شده است.

در جریان هفته‎های گذشته، تظاهرات‌های مشابهی نیز در ریاض، پایتخت عربستان و مدینه منوره برگزار شده است.

طبق اعلام دیده بان حقوق بشر، رژیم سعودی "به طور معمول به سرکوب اظهارات انتقادی از دولت می‌پردازد."

پرس تی‌وی در این زمینه با مایکل مالوف، از مقام‌های سابق وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) مصاحبه‎ای انجام داده است که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید.

در این مصاحبه از نظرات ۲ مهمان دیگر نیز استفاده می‌شود: باب آیرز، مامور اطلاعاتی سابق امریکا و فواد ابراهیم، نویسنده "شیعیان عربستان سعودی"

پرس تی‌وی: به عنوان یک ناظر نسبت به آن‌چه که در عربستان سعودی در حال اتفاق افتادن است چه دیدگاهی دارید؟ آیا این رویدادها نسبت به سایر انقلاب‌ها یا سایر اعتراضاتی که در سراسر جهان عرب در حال وقوع است تفاوت زیادی دارد؟

مالوف: خب به نظر من این یک نقطه آغاز است و به مرور زمان پیشرفت می‌کند. یک موج اعتراضی وجود دارد و ما در این‌جا هم مثل بحرین شاهد سرکوب این موج از سوی پادشاهی سعودی هستیم، در یمن هم شاهد چنین سرکوبی بودیم و حالا نوبت عربستان سعودی است.

نکته جالب این است که امریکا نه تنها در قبال تحولات در بحرین بلکه در عربستان سعودی نیز سکوت اختیار کرده است.

پرس تی‌وی: آقای مالوف به نظر می‌رسد حتی گزارشاتی که سازمان‌های حقوق بشر منتشر می‌کنند از سوی کشورهای غربی و به ویژه امریکا به خوبی پذیرفته نمی‌شود و یا مورد بحث قرار نمی‌گیرد.

مالوف: خب این درست است و من فکر می‌کنم بخش اعظم مساله به این برمی‌گردد که رسانه‎های غربی به خوبی و کاملا درک نمی‌کنند که این موج اعتراضی و آرزوی دموکراسی که مردم در صدد دستیابی به آن هستند چیست.

مردم بحرین و استان الشرقیه در عربستان سعودی تحت ظلم و ستم شدید قرار گرفته‎اند و فکر می‌کنم یکی از مشکلات سعودی‌ها این است که به آن‌چه در بحرین رخ داد به عنوان یک مقدمه می‌نگرند، مقدمه‎ای برای آن‌چه که ممکن است در استان الشرقیه اتفاق بیفتد و در نتیجه به بحرین لشگرکشی کردند و حالا هم در حال ایجاد مانع بر سر راه معترضان و اتخاذ تدابیر خشونت آمیز بر ضد تظاهرکنندگان هستند و در واقع در نتیجه این اقدامات به مخالفت‌ها دامن می‌زنند.

امریکا در رابطه با این نوع واکنش با مشکل روبروست. آن‌ها از یک سو از اصول دموکراتیک حمایت می‌کنند و از سوی دیگر برای‌شان مشکل است که از علایق راهبردی خود دست بردارند یا آن را به مخاطره بیندازند، همان‌طور که در بحرین و حالا هم در عربستان سعودی شاهد آن هستیم.

پرس تی‌وی: بنابراین آیا ریاض با توجه به این‌که می‌داند امریکا هم درعربستان سعودی و هم در بحرین منافعی دارد فکر می‌کند از این مساله در امان است و می‌تواند از تاج و تخت محافظت کند؟

مالوف: فکر می‌کنم اگر به انتقادهای مهم در زمینه عملکرد امریکا و همچنین غرب در خصوص مردم سوریه بنگریم متوجه می‌شویم که این مساله یک پوشش تفلون ایجاد می‌کند.

فکر می‌کنم دلیل این‌که سعودی‌ها منشعب شدن را آغاز کرد‎ه‎اند و خودشان به اتخاذ ابتکار عمل پرداخته‎اند این است که در نتیجه تجربه‎ای که از مبارک داشتند دیگر به امریکا اعتماد ندارند و در نتیجه در واقع حالا دارند سیاست‌های خودشان را اجرا می‌کنند و به نظر من امریکا یک بار دیگر دچار نوعی سردرگمی و غافل گیری شده است چرا که اگر این مساله بالقوه به یک موج اعتراضی سهمگین بدل شود آن وقت امریکا باید تا دیر نشده با آن برخورد کند.

من مطمئنم در پس پرده بحث‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

اجازه بدهید این را اضافه کنم که در حال حاضر شما شاهد حجم زیادی از انتقادهای آشکار امریکا از عربستان سعودی نخواهید بود چرا که سعودی‌ها به بازی با کارت سیاست خارجی امریکا در خصوص سوریه مشغول هستند.

و من فکر می‌کنم تا زمانی که این مساله ادامه دارد و حالا که موج اعتراضات از داخل عربستان سعودی به نقطه اوج خود رسیده و توجهات را به خود جلب کرده است، امریکا در راستای اهدافش به سیاست خارجی خود ادامه می‌دهد؛ اصولا هدف امریکا سرنگونی بشار اسد است چرا که واشنگتن در عربستان سعودی نیز بر ضد ایران مشغول به تصمیم گیری است.

پرس تی‌وی: آقای مالوف از نظر شما مساله وابستگی آن‌ها به امریکا چگونه است؟ آیا آن‌ها در زمینه مساله ایران و به علت ترس از نفوذ این کشور به امریکا وابستگی دارند؟

مالوف: خب فکر می‌کنم شاید امریکا در این مرحله یکی از طرفداران اصلی آنان در زمینه مخالفت با ایران محسوب می‌شود و البته آن‌ها در این برهه از زمان کاملا درباره ایران دچار کج فهمی شده‎اند و همان‌طور که در بحرین شاهد آن بوده‎ایم در واقع یک جنگ وکالتی مجازی در جریان است؛ یک جنگ وکالتی بین شیعیان و اهل تسنن که اساسا در این برهه زمانی در سوریه نیز وجود دارد و فکر می‌کنم به زودی وقوع آن را در عربستان سعودی نیز شاهد خواهیم بود.

بله، آن‌ها در واقع برای حفاظت از خود به امریکا وابسته نیستند اما البته وقتی همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) را با هم متحد کنید، نیروی نظامی متحد متشکل از تمامی کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) نیز قادر به مقابله با ارتش ایران نخواهد بود و من فکر می‌کنم به همین دلیل است که بحرین هنوز هم از امریکا و ناوگان پنجم این کشور حمایت می‌کند و به نظر من آن‌ها به میزان زیادی از این نوع پوشش امنیتی احساس آرامش می‌کنند اما از سوی دیگر سعودی‌ها به علت آن‌چه که در مصر اتفاق افتاد دیگر در زمینه مساله تضمین امنیتی به طور کامل به امریکا اعتماد نمی‌کنند.

پرس تی‌وی: آقای مالوف، شما چگونه به این مساله می‌نگرید؟ به نظر شما وقتی به اعتراضات در عربستان سعودی می‌نگریم این یک جنبش و حرکت فرقه ای است یا این‌که فکر می‌کنید همه سعودی‌ها با ضرورت اصلاح در خاندان سلطنتی کشورشان موافقند؟

مالوف: خب فکر می‌کنم باید اصلاحاتی در این نظام سلطنتی صورت گیرد، همان‌طور که قبلا اشاره کردید یک دو دستگی و تضاد در زمینه ثروت وجود دارد و به نظر من مردم از میلیاردها دلاری که روزانه نصیب خاندان سلطنتی می‌شود بهره‎ای نمی‌برند و شما خاندان سلطنتی را می‌بینید که تلاش می‌کند از طریق ارسال میلیاردها دلار برای اصلاحات به معترضان حق سکوت بدهد اما فقط برای راضی کردن آن‌ها که اقدامی بسیار موقت و گذارا است.

آن‌چه آن‌ها خواهان آن هستند توانایی اظهار نظر آن هم به گونه‎ای دموکراتیک‌تر در سیاست‌های این کشور است. آن‌ها می‌خواهند تعدادی از شرایط دقیق و انعطاف ناپذیر که در موردشان وجود دارد را حذف کنند و من فکر می‌کنم تنها راه تحقق این خواسته برگزاری اعتراضات واقعی و حقیقی است.

این یک مساله فرقه‎ای است چرا که شیعیان هستند که برای مدتی طولانی در عربستان سعودی مورد ظلم و ستم قرار گرفته‎اند و حالا می‌گویند که دیگر بس است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد