سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

ترانزیت سوخت از بندر چابهار به افغانستان

معاون استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد

معاون استاندار سیستان و بلوچستان از ترانزیت سوخت از بندر چابهار و مرز میلک به کشور افغانستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: ترانزیت سوخت از بندر چابهار به افغانستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، با توجه به اینکه قرار است محموله بزرگ سوخت به زودی از طریق بندر چابهار وارد استان و از طریق مرز میلک به افغانستان ارسال شود، ظهر امروز مشکلات فراروی این اقدام مهم مورد بحث و بررسی مدیران و مسئولان متولی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: فعال‌سازی بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسیه کشور از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است.

عباس نخعی افزود: کشورهای همسایه برای اینکه نیازهای خود را تأمین کنند بندر چابهار را به عنوان یک مسیر نزدیک به آب‌های آزاد انتخاب کرده‌اند اما متأسفانه تا کنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های تزانیتی بندر چابهار استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در سفر اخیر والی نیمروز افغانستان به استان و بازدید وی از بندر چابهار، از نزدیک قابلیت‌های بندر را مشاهده و برای ترانزیت از این محور راغب‌تر شدند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: تجار افغانی بسیار راغب هستند که کالاها و به ویژه سوخت را از طریق بندر چابهار ترانزیت و تأمین کنند که توافقنامه‌ای هم در این راستا بین والی افغانستان و استاندار سیستان و بلوچستان امضا شده است.

نخعی تصریح کرد: شرایط را به گونه‌ای باید بسترسازی کنیم که ترانزیت کالاها به ویژه سوخت با مشارکت بخش خصوصی انجام شود.

وی بیان داشت: اگر ترانزیت سوخت از بندر چابهار انجام شود قطعاً در کنار مزایای اقتصادی آن، به ایجاد اشتغال نیز کمک می‌کند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «اگر بندر چابهار فعال شود، شرق کشور متحول می‌شود» گفت: با توجه به اینکه از این فرمایش رهبری 11 سال است که می‌گذرد متأسفانه هنوز ترانزیت کالا از بندر چابهار آنطور که باید انجام نشده است.

نخعی از مدیران استان خواست تا دست‌اندازهای سر راه سرمایه‌گذاری در استان را بر طرف کرده و با مسائل پیش پا افتاده به آنها دامن نزنند.

وی با بیان اینکه نظام هزینه‌های بسیاری را برای توسعه سیستان و بلوچستان انجام داده است افزود: آنچه سبب تأخیر در نتیجه دادن سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های زیربنایی می‌شود، کوتاهی مدیران و ایجاد بروکراسی‌های اداری است.

این مسئول استانی اذعان داشت: باید در بندر چابهار و مرز میلک بحث استانداردسازی تجهیزات و امکانات در اولویت قرار گیرد.

سوخت تانکرهای ترانزیت سوخت تأمین می‌شود

علیرضا مجرد مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این جلسه گفت: مهم‌ترین مشکل در مسیر ترانزیت این محموله به افغانستان، تأمین نبودن سوخت خودروها است که در این جلسه مقرر شد شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مشکل سوخت خودروهای حامل سوخت ترانزیتی را برطرف کنند.

گفتنی است، برای تسریع در روند ترانزیت نیز قرار شد تعیین ماهیت کالاها در چابهار توسط اداره استاندارد انجام شود، زیرا پیش از این تعیین ماهیت کالاها در شهرستان زاهدان انجام می‌شد که این امر تأخیر و کندی در روند ترانزیت را به همراه داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد