سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

پیش از پرداختن به مسأله انتخابات؛ چاره‌ای برای حل اختلافات میان

 

 

عضو کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران: پیش از پرداختن به مسأله انتخابات؛ چاره‌ای برای حل اختلافات میان خود بیابیم

در برنامه صدای آمریکا، عضو کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان اعتراف کرد: باید یک سوم انرژی که صرف تهدید دیگران می‌کنیم را خرج برچیدن اختلافات خود کنیم!

در برنامه صدای آمریکا مطرح شد: آیا انتخابات پیش رو به اختلافات میان اپوزیسیونِ پیشاپیش متفرق دامن خواهد زد؟

عضو کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان اعتراف کرد: باید یک سوم انرژی که صرف تهدید دیگران می‌کنیم را خرج برچیدن اختلافات خود کنیم!

بحران بالا گرفتن اختلافات در بطن اپوزیسیون ایرانی با پیشروی به جلو به عمیق‌تر شدن شکاف میان دسته‌بندی‌ها متعدد انجامیده استو پروسه انتخابات آتی ایران نیز به سهم خود به تشدید این مناقشات دامن زده است.

اپوزیسیون ایرانی همواره تلاش داشته است تا با برگزاری همایش‌هایی، تظاهر به همبستگی فکری نماید که البته اکثر اینگونه نشست‌ها همانند سمینار جمهوریخواهان دموکرات و لائیک که در هانوفر آلمان برگزار شد یا نتیجه عکس داشته و یا به شکست کامل و محل مناقشه منجر گردیده است. انتشار بیانیه‌هایی متعدد در عدم پذیرش قطعنامه‌های مصوب این گونه کنفرانس‌ها از جانب حزب مردم بلوچستان و ... نیز شاهدی بر این مدعاست.

با این حال مسیر مخالفان حکومت ایران به هرگونه که هست، به نظر می‌رسد تا به امروز توانایی تجمیع آراء و تحمل افکار در اپوزیسیون ایجاد نشده است و این مسئله همچنان چالش برانگیزترین اختلاف و تضاد فکری میان طیف‌های رنگارنگ اپوزیسیون است.

در همین زمینه برنامه افق صدای آمریکا به مسئله انتخابات در ایران و موضع نیروهای سکولار، لائیک و مذهبی اپوزیسیون نسبت به آن پرداخته است.

رضا علیجانی؛ عضو شورای فعالان ملی مذهبی در برنامه افق گفته است: بیشترین کسانی که معتقدند نباید در انتخابات شرکت کرد در خارج از کشور زندگی می‌کنند. یکی از دلایلی که اینها دعوت به تحریم می‌کنند اینست که نتایج انتخابات نه بر کیفیت زندگی آنها و نه بر مواضع سیاسی آنها تاثیری ندارد؛ لذا با عقل نظری و تحلیلی به این موضوع می‌پردازند، اما نتایج انتخابات بر زندگی روزمره مردم داخل ایران تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه خیالبافی‌های اپوزیسیون با واقعیت‌های جامعه ایران تفاوت بسیار دارد گفت: برخلاف نظر اپوزیسیون رادیکال که به تحریم کلی انتخابات می‌پردازند، مسلماً انتخاب هر کاندید بر سرنوشت مردم و جامعه مدنی ایران تاثیرگذار است و این واقعیت را در رای مردم می‌توان دید.

علیجانی همچنین با اشاره به اینکه استان‌های همچون کردستان و سیستان و بلوچستان بالاترین میزان مشارکت را داشته‌اند، افزود ما نمی‌توانیم زندگی مردم را به بهانه حل تمام صورت مسئله جمهوری اسلامی متوقف نماییم.

این فعال ملی مذهبی معتقد است: جامعه روشنفکری ایران که تفکر امروزی‌تر و مطالبه‌نگرتری دارد به امید فردا زندگی نمی‌کند، با بی‌اعتنایی به جریان اجتماعی ایران و "نور بالا حرکت کردن" نمی‌توان چیزی را تغییر داد.

یک نیروی سیاسی و فعال می‌تواند بنابر نظر شخصی و ارزش‌های فردی خود بگوید من رای نمی‌دهم اما زمانی که تصمیم و نظر مردم مطرح است، می‌بایست ارتباط مسئولانه‌تر و دقیق‌تری با مردم جامعه برقرار نمود، نگاه جامعۀ ایران به انتخابات اینگونه است.

اپوزیسیون نمی تواند به امید جهش‌های خرگوشی از حرکت های لاک‌پشتی صرفنظر کند.

کارشناسان برنامه صدای آمریکا تاکید کردند نه تنها در طی سه دهه گذشته تاکنون، تحریم انتخابات هیچگونه منفعتی برای اپوزیسیون نداشته و خواسته‌های آنان را تامین نکرده است بلکه علیرغم شعارهای تکراری همچون "آخرین ترکش‌های تیر جمهوری اسلامی"، دولت‌هایی که با رای مردم انتخاب می‌شوند بر سر کار می‌آیند.

در این برنامه همچنین عبدالرضا کریمی؛ عضو کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران نیز گفت: ما به عنوان اپوزیسیون می‌دانیم که نباید در انتخابات شرکت کنیم اما نمی‌توانیم برای مردم نسخه بپیچیم چراکه نمی‌توان واقعیت‌های جامعه ایران را نادیده گرفت، زیرا انتخابات نقش تعیین کننده‌ای در زندگی مردم دارد.

عبدالرضا کریمی در جملاتی بی‌سابقه با انتقاداتی تند نسبت به عدم توانایی اپوزیسیون به اجماع بر سر یک تصمیم افزود: به جای اینکه ما هر روز جسد جمهوری اسلامی را بر روی میز تشریح بگذاریم، باید به فکر این باشیم که از طریق چه نکاتی می‌توانیم به هم برسیم! چکار بکنیم که اینگونه فجایع اختلافات و دشمنی‌ها در اپوزسیون تکرار نشود و از وضعیت بحران فعلی خارج شویم.

آقای کریمی که سردرگمی و بحران در اپوزیسیون را عامل بدبختی و فلاکت این جریان می‌داند، در گفتگو با صدای آمریکا بیان داشت؛ اپوزیسیون پس از سی سال هنوز نمی‌داند چه می‌خواهد، در مملکت چه می‌گذرد، بدنبال چه چیزی هست و چه می‌تواند بکند و از همه مهمتر اینکه هنوز هیچگونه اتحاد و همبستگی ایجاد نشده است.

اپوزیسیون ایرانی هر ساله با طرح این شعار که امسال تیر آخر جمهوری اسلامی است سعی دارد به تن پوسیدۀ خود تنفس مصنوعی بدهد، اما واقعیت این است که خود اپوزیسیون حتی یک تیر هم برای شلیک ندارد، در حالی که جمهوری اسلامی ادامه دارد، لذا کارشناسان مسائل ایران بارها بر ناکارآمدی و بیهودگی اپوزیسیون ایران تاکید کرده اند.

ابراهیم حسین‌بر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد