سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

عروس زیبای پهن دشت کویر شرق کشور برای مسافران نوروزی آغوش گشوده

 

 

عروس زیبای پهن دشت کویر شرق کشور برای مسافران نوروزی آغوش گشوده است

زاهدان - تفتان سرفراز با تور سفیدی از برف بر سر و نوار زرد رنگی از گوگرد بر گردن و دامنی سبز و قرمز برگرفته از باغهای سرسبز و گلها و شکوفه های رنگین، چون عروسی زیبا بر پهن دشت کویر جنوب شرق ایران خودنمایی می کند و گردشگران و مهمانان نوروزی را به خود می خواند.

 

به گزارش ایرنا، روستاهای سرسبز با باغهای پر از گل و شکوفه و جویبارهای آب روان خوابیده بر دامن پر مهر تفتان و قله زیبای آتش فشان نیمه فعال مملو از برف و یخ و گوگرد در هم آمیخته، جاه و جلال و شکوه خاصی به بام شرق ایران ˈکوه 4050 متری تفتانˈ بخشیده است.

عروس زیبای جنوب شرق کشور با آب و هوای بهاری و لطیف، گیاهان معطر کوهی، کوچه باغ های دل انگیز در بهار هر سال، طبیعت زیبا و باشکوه خود را به رخ گردشگران و میهمانان نوروزی می کشد و آنان را مجذوب خود می کند.

برف سفید نشسته بر قله چهار هزار و 50 متری تفتان و گوگرد زرد رنگ متصاعد شده از دهانه آتش فشان نیمه فعال این سرفراز کوه را به عروس زیبا و نگین انگشتری پهن دشت کویر جنوب شرق ایران تبدیل کرده است.

نوروز هر ساله شمار زیادی از هموطنان دوستدار طبیعت بویژه مردم سیستان و بلوچستان برای لذت بردن از طبیعت دلنشین تفتان در باغ ها، کنار جویبارها و چشمه های جاری به گشت و گذار پرداخته و نوروز خوشی را برای خود رقم می زنند.

این گشت و گذار همراه با لذت بردن از آتش و کباب و دوغ و ماست و شیر و پنیر و مرغ محلی چادرنشینان حاشیه تفتان همراه با آوای دلنشین پرندگان، ساز و دهل و قیچک هنرمندان بلوچ، سفری فراموش نشدنی را برای مسافران نوروزی رقم می زند و دلبستگی به این دیار نازنین را دو چندان می کند.

رشته کوه 12 کیلومتری تفتان قله های متعددی دارد که نوع آتشفشانی نیمه فعال آن با نام ˈچهل تنˈ و سه دهانه مجاور آن که از حفره هایش بخار و گازهای گوگردی همواره در حال تصاعد است، هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

بهترین زمان برای صعود از چهارمین قله مرتفع ایران، روزهای آغازین فصل بهار است که هر ساله شماری از کوهنوردان و گردشگران از نقاط دور و نزدیک به قصد مشاهده دهانه های آتشفشانی رشته کوه تفتان، رهسپار این منطقه می شوند.

این قله با ارتفاع چهار هزار و 50 متر در 55 کیلومتری شمال شهر خاش واقع شده و در مقابل اقلیم متمایز سیستان و بلوچستان، آب و هوایی لطیف و دل انگیز دارد.

قله آتشفشان نیمه فعال تفتان دارای بزرگترین پناهگاه کوهنوردی کشور است که همه امکانات رفاهی و ضروری از جمله پایگاه امدادرسانی، اردوگاه، خانه و غیره به منظور رفاه حال ورزشکاران و گردشگران در آن فراهم شده است.

ˈسنگان، کوشه، تمندان، کوته، ولان، تمین و دشت دقالˈ از جمله روستاهای کوهپایه ای و مناطق ییلاقی و سرسبز رشته کوه تفتان هستند که با باغ ها و مزارع و دیگر جاذبه های دیدنی و تاریخی فراوانشان، توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند.



* سنگان*



روستای ˈسنگانˈ بیشترین میزان بارندگی را بین سایر مناطق استان دارد و یکی از دهستان های آباد شهرستان خاش محسوب می شود به طوری که میوه های آن به ویژه ˈانار و انجیرˈ در کشور از شهرت بالایی برخوردار است.



*تمین*



روستای ˈتمینˈ دارای ساختار ویژه ای در معماری صخره ای است که خانه های آن با سقفهای گنبدی در دل کوه تفتان ساخته شده است.

آبشار زیبای تمین، کوچه باغهای سبز و زیبا با شکوفه های درختان میوه و هوایی دلنشین بهاری این روستا را به بهشتی زمینی تبدیل کرده است.



*سردریاˈ



چشمه طبیعی ˈسردریاˈ از دیگر جاذبه های تفتان است.

این چشمه با مساحت حدوداً یک و نیم تا دو هکتاری در بخش غربی تفتان واقع شده و به لحاظ ژئومورفولوژیک در چاله ای طبیعی در محل به هم پیوستن دو دره کوته و کوشه - تمندان شکل گرفته است.

دیواره های مشرف به این چشمه رخساره هایی از واحدهای آهکی را نشان می دهد و سنگ ریزش های آن مشهود است. از منظر مورفوژنز اگر این چاله طبیعی در ارتفاع بالای 2000 متری را نتوان سیرک یخچالی از شواهد اقلیمی گذشته به شمار آورد می توان آن را یکی از دهانه های (کراترهای) فرعی آتشفشان تفتان دانست که محل طبیعی زهاب منطقه و همین طور ظهور چشمه ای شده است که طبق نظر کارشناسان محیط زیست عمق حداقل 15-10 متری نیز دارد.



*کوته، کوشه، تمندان*



روستاهای ˈکوته، کوشه و تمندانˈ به علت بارندگی زیاد دارای اقلیمی بسیار مناسب برای کشاورزی و زراعت هستند و محصولات زراعی و میوه هایی مانند ˈزردآلو، بادام، آلو و گردوˈ ماحصل کوشش کشاورزان این ناحیه است.



*جم چین، دشت دقال و تمندان*



دره زیبای ˈجم چینˈ، ˈدشت دقالˈ و روستای ˈتمندانˈ به عنوان عالی ترین مناطق گردشگری تفتان تلقی می شوند که بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری و توسعه گردشگری استان فراهم می کند.

سالانه شماری از گردشگران از گوشه و کنار کشور به ویژه در تعطیلات نوروز به چشمه آب گرم تفتان واقع در قسمت شرقی دامنه این کوه، عزیمت و با شست و شوی بدن خود در آب گرم و شفابخش آن، امراض پوستی شان را مداوا می کنند.



*آب تلخ، تنگه خواجه و غار چهل ملا*

در قسمت دامنه شمال شرقی رشته کوه تفتان، چشمه آب معدنی وجود دارد که از آن با عنوان ˈآب تلخˈ یاد شده و به رنگهای مختلفی چون قرمز، بنفش و سبز دیده می شود و رودخانه ˈسنگانˈ محل سرازیری آب این چشمه است.

تنگه ˈخواجه آبˈ که آبشاری به ارتفاع 200 متر دارد در امتداد دامنه شرقی تفتان واقع شده است و با آغاز نوروز، انعکاس صدای خروشان آبشار در بین کوه، نوای خوش بهار را در منطقه طنین انداز می کند.

در همین دامنه شرقی تفتان، تنگه ای بسیار دیدنی بین دو کوه ˈگنجمین و زرد شورکˈ قرار دارد که غار ˈچهل ملاˈ با قدمتی کهن بر فراز این دو کوه، منظره خیره کننده ای را به وجود آورده است.

ارتفاعات تفتان مملو از پوشش گیاهان دارویی از جمله ˈبادام تلخ، پونه، درمنه، آویشن خار گلک و گرمونهˈ است و گهگاه حیواناتی چون ˈروباه، شغال، گرگ و کبکˈ در این ناحیه دیده می شوند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد