سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

پیشنهاد لغو تحریم ایران از سوی 1+5

 

سرزمینم بلوچستان

 به نقل از دویچه وله:


در مناقشه بین‌المللی اتمی با ایران، کشورهای عضو گروه 1+5 احتمالا قصد دارند به ایران پیشنهاد دهند در ازای لغو تحریم طلا، جمهوری اسلامی ایران تعهد دهد فعالیت تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو را تعطیل کند.


دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که کشورهای غربی قصد دارند در نشست بعدی مذاکرات اتمی میان ایران و نمایندگان گروه 1+5 پیشنهاد تازه‌ای به جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند.


به گفته این دیپلمات‌های غربی، کشورهای غربی قصد دارند به ایران پیشنهاد دهند که تحریم‌هایی که در مورد تجارت با طلا و فلزات قیمتی با ایران وضع شده است لغو شوند، ولی جمهوری اسلامی ایران باید در ازای آن تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو را تعطیل کند.
مقام‌های غربی گفته‌اند که این پیشنهاد در اجلاس آلماآتای مطرح خواهد شد و به معنای "تغییر جزئی" و تکمیلی پیشنهاداتی است که کشورهای شش‌گانه یک سال پیش به ایران ارائه داده بودند.


نشست بعدی مذاکرات ایران و نمایندگان کشورهای گروه 1+5 در ۲۶ فوریه (۸ اسفند) در آلماآتای، پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود. کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین به انضمام آلمان گروه ۵+۱ را تشکیل می‌دهند.


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سرپرستی مذاکره با ایران را برعهده داد. سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، نماینده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی با غرب است.
این دیپلمات‌های غربی که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که قدرت‌های بزرگ قصد ندارند پیشنهادی به‌کلی تازه به ایران ارائه دهند، زیرا تردید دارند تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، بتوان با این کشور به توافقی دست یافت.

 

گفتنی است رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با مردم تبریز در واکنش به زیاده خواهی های کشورهای غربی در زمینه مسائل هسته ای کشورمان فرمودند: همین چند روز قبل از این، رئیس جمهور آمریکا نطق میکند و درباره‌ى مسائل هسته‌اى ایران جورى حرف میزند که انگار اختلاف بین ایران و آمریکا این است که ایران میخواهد سلاح هسته‌اى درست کند. می گوید ما تا جایى که بتوانیم، نمی گذاریم ایران سلاح هسته‌اى درست کند! خب، اگر ما میخواستیم سلاح هسته‌اى درست کنیم، شما چطور میتوانستید نگذارید؟ اگر ایران اراده میکرد که سلاح هسته‌اى داشته باشد، آمریکا به هیچ وجه نمیتوانست جلوى او را بگیرد.

 

ایشان افزودند: ما نمی خواهیم سلاح هسته‌اى درست کنیم؛ نه به خاطر اینکه آمریکا از این ناراحت میشود؛ عقیده‌ى خود ما این است. ما اعتقاد داریم که سلاح هسته‌اى جنایت بر بشریت است و نباید تولید شود؛ آنچه هم که در دنیا هست، باید محو شود و از بین برود؛ این عقیده‌ى ماست، به شما ربطى ندارد. اگر ما این عقیده را نداشتیم و تصمیم میگرفتیم سلاح هسته‌اى درست کنیم، هیچ قدرتى نمیتوانست جلوى ما را بگیرد؛ همچنان که در جاهاى دیگر هم نتوانستند بگیرند: در هند نتوانستند، در پاکستان نتوانستند، در کره‌ى شمالى نتوانستند. آمریکائى‌ها مخالف هم بودند، اما آنها هم سلاح هسته‌اى درست کردند.

 

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: اینکه میگویند «ما نمیگذاریم ایران سلاح هسته‌اى درست کند»، یک تقلب در حرف زدن است. مگر بحث سر سلاح هسته‌اى است؟ در قضیه‌ى هسته‌اى ایران، بحث بر سر سلاح هسته‌اى نیست؛ بحث سر این است که شما میخواهید جلوى حق قطعى و مسلّم ملت ایران را - که غنى‌سازى هسته‌اى و استفاده‌ى صلح‌آمیز از توان داخلى خود ملت ایران است - بگیرید. البته این را هم نمیتوانید و ملت ایران آنچه را که حق خودش است، انجام خواهد داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد