سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

‌سیستان و بلوچستان ‌الگوی وحدت و امنیت پایدار در ایران

 

 

‌سیستان و بلوچستان ‌الگوی وحدت و امنیت پایدار در ایران

یک کارشناس ‌انتظامی و امنیتی می‌گوید نسبت دادن نا‌امنی ‌‌به ‌منطقه سیستان و بلوچستان، ظلم و جفایی جبران‌ناپذیر است چرا که ‌امروز این استان ‌الگوی‌ وحدت و یکپارچگی و امنیت ‌پایدار است.

 

امیر سرتیپ احمد ریسمانچیان با بیان اینکه ‌تولید علم حاصل تلاش محققان و پژوهشگران است، افزود: پژوهش و تحقیق در زمینه علوم و فنون با گرایش‌های گوناگون و فوق‌العاده متنوع موجبات توسعه و تکامل را در ابعاد صنعتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراهم می‌سازد.

.....

وی افزود: از این‌رو رفاه، آسایش، بهره‌مندی از تکنولوژی پیشرفته، مصونیت در قبال امراض و بیماری‌های مهلک و خطرناک، اکتشافات در قعر دریاها و اعماق زمین و جستجو در فضا و کرات آسمانی همه و همه مرهون زحمات محققین و پژوهشگرانی است که عمر خود را در راه توسعه و تکامل زنجیره بی‌پایان علوم و فنون صرف می‌کنند.

این کارشناس امور انتظامی و امنیتی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها، زمینه مناسبی را برای ارائه دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و انتقال تجارب فراهم می‌کند و روابط عمومی‌ها نقش مؤثر و انکارناپذیری در ارائه فعالیت‌ها و نتایج حاصله از پژوهش و تحقیقات دارند.

ریسمانچیان در راستای اهمیت پژوهش و تحقیق بیان کرد: در دوران کنونی نیاز سازمان‌ها و ارگان‌هایی که رسالت برقراری نظم و تأمین امنیت کشور را به عهده دارند به پژوهش با هدف آسیب‌شناسی و شناخت عوامل مؤثر در بروز چالش‌های امنیتی و اتخاذ تدابیر و راه‌کارهای لازم به منظور پیشگیری از وقوع جرایم، همچنین کشف جرایم و نهایتاً سالم‌سازی روابط اجتماعی بیش از هر زمان احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر گام‌های وسیع و اقدامات بسیار مؤثری با اهتمام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه دانشگاه علوم انتظامی با محوریت سازمان مطالعات و تحقیقات نیروی مذکور در امور تحقیقاتی و پژوهشی برداشته شده و با برپایی نمایشگاه پلیس دانش بنیان، نهادینه شدن امر تحقیق و پژوهش در نیروی انتظامی، توسعه و تسری تلاش‌های علمی و پژوهشی را تا سطح نواحی و فرماندهی انتظامی استان‌ها و شهرستان‌ها شاهد هستیم.

کارشناس ‌امور انتظامی و امنیتی گفت: در اجرای منویات مقام معظم رهبری با گذشت بیش از سه دهه از عمر پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و گذشت دو دهه از ادغام مبارک نیروهای انتظامی سابق، نتایج شگرفی از مسیر تحقیقات علمی در حوزه امور امنیتی و انتظامی به دست آمده است که نشان از عزم و اراده جدی نیروهای مسلح در توسعه کشور و اقتدار ملی دارد.

امیر ریسمانچیان افزود: هر روز در سطح نیروی انتظامی شاهد شکوفایی در عرصه‌های اجرایی و مأموریتی همگام با پیشرفت و توسعه کشور در ابعاد گوناگون هستیم که جای بسی خرسندی برای نسل حاضر و نسل‌های آتی این نیرو در میهن اسلامی است.

وی ادامه داد: تحقیق و پژوهش امری جاری و ساری می‌باشد و تولید علم به مثابه عرصه‌ای است که پایان ندارد و دستیابی به حلقه‌های مفقوده آخرین دستاوردهای علمی از مسیر تحقیق و پژوهش محقق می‌شود.

وی پیشرفت‌های علمی در امور امنیتی و انتظامی را بسیار مطلوب ارزیابی و اضافه کرد: تا دستیابی به سطح ایده‌آل‌ها فاصله طولانی در پیش است که مستلزم برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و تقویت و تجهیز مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و مجاهدت افسران جوان امروز و فرماندهان آتی آن نیرو می‌باشد.

این کارشناس در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در زمینه عوامل مؤثر در اوضاع امنیتی، انتظامی مرزهای شرقی کشور و شهرهای مرزی استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: استان سیستان و بلوچستان از بندر استراتژیک چابهار تا دریاچه هامون به‌دلیل موقعیت سوق‌الجیشی، وجود بیش از یک‌هزار و 200 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان، همجواری با کویر مرکزی از دیرباز جولانگاه قاچاقچیان موادمخدر و کالای دخانی و بستر مناسبی برای ترددهای مجرمانه و غیرمجاز از مرز بوده و ویژگی‌های مذکور استان سیستان و بلوچستان را از نگاه امنیتی در اذهان عمومی نسبت به سایر استان‌های کشور متفاوت ساخته است.

ریسمانچیان بیان کرد: امروز به دلیل ارائه تفسیر و تحلیل‌های منفی از استان سیستان و بلوچستان همواره دو ذهنیت شرارت و ترویج موادمخدر در اذهان عمومی تداعی می‌شود که از انصاف به دور است زیرا این استان از جنبه‌های فرهنگی همواره مهد دلیرمردان و شیرزنان و مردان غیوری بوده است که در طول تاریخ از حدود و ثغور کشور حفاظت کرده و به مهمان نوازی، قناعت، سخت‌کوشی معروفیت داشته و پاسدار آداب و رسوم و سنن و میراث فرهنگی باقی‌مانده از اقوام و طوایف بومی با قدمت چند هزار ساله هستند.

رئیس سابق شهربانی‌های سیستان و بلوچستان در خلال دهه 1360 گفت: این استان از ظرفیت‌های بالقوه و بکر اکوتوریستی، محصولات زراعی و باغی چهارفصل، محورهای مواصلاتی و قابلیت‌های عدیده کانی و در جنوب مستعد صنایع دریایی و توسعه مناطق آزاد تجاری و غیره است.

وی بیان داشت: به دلیل تغییر ناپذیر بودن شرایط مرزی با کشورهای دوست و همسایه باید تهدیدات مرزی را به فرصت تبدیل کنیم زیرا مرزها از جنبه فیزیکی از هزاران سال قبل براساس ضوابط بین‌المللی و موقعیت‌های جغرافیایی وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت.

ریسمانچیان افزود: بنابراین آنچه می‌تواند مرزهای موجود را از جنبه امنیتی به مناطقی امن و از جنبه‌های اقتصادی، زراعی، صنعتی به حوزه‌های درآمدزا مبدل کند، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری مناسب، بهاء دادن به مردم منطقه، اعتمادسازی، ایجاد اشتغال و سپردن مسئولیت‌های اجرایی منطقه به نیروهای تحصیل‌کرده و واجد شرایط بومی استان است تا بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های بی‌کران این استان در راستای عمران و آبادانی منطقه و رفاه اقشار بومی و محلی که استحقاق هرگونه حمایت و مساعدت را دارند استفاده و بهره‌برداری کنیم.

کارشناس امور انتظامی و امنیتی در خلال تفسیر و تحلیل اوضاع امنیتی ـ اجتماعی سیستان و بلوچستان متذکر شد: در پرتو برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و اقدامات از پیش تعریف شده، زمینه بزهکاری و ارتکاب جرم در این منطقه زائل، آبادانی و سازندگی که از مصادیق توسعه می‌باشد جایگزین خواهد شد.

ریسمانچیان خاطرنشان کرد: اکثریت به اتفاق مردم غیرتمند سیستان و بلوچستان به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند و در طول تاریخ به‌ویژه در دوران دفاع مقدس وفاداری و میهن دوستی خود را به اثبات رسانیده و معدود افرادی که از موقعیت استان به نفع مقاصد شوم خود سوء استفاده می‌کنند جایگاهی در بین مردم نجیب و مرزداران متعهد و ولایت‌مدار منطقه ندارند.

وی افزود: نسبت دادن نا‌امنی به دلیل شیطنت گروهی اندک و تسری دادن آن به کل مردم منطقه، ظلم و جفایی جبران‌ناپذیر است و هرچند گروهی معدود بعضاً موفق شده‌اند در برخی از مقاطع چهره استان را در اذهان و افکار عمومی ملکوک جلوه دهند معهذا توسعه انکارناپذیر امروز، سیستان و بلوچستان را به عنوان الگوی وحدت و یکپارچگی و توسعه یافته به کشور و جهانیان معرفی کرده است.

رئیس اسبق شهربانی‌های سیستان و بلوچستان در خلال دهه 1360 گفت: با شناختی که از اوضاع مرزهای پهناور و استان‌های مرزی در شرق کشور از مراوه‌تپه در خراسان شمالی تا خلیج گواتر در جنوب دارم، شرایط امنیتی مناطق مذکور در دوران کنونی با سال‌های قبل قابل مقایسه نمی‌باشد و تحولات مورد نظر از اهم دستاوردهای دوران حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

ریسمانچیان ادامه داد: از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این استان به درجه‌ای از توسعه رسیده است که دیگر تفاوتی بین مرکزنشینان و ساکنان مناطق مرزی وجود ندارد و چهره محرومیت باقی‌مانده از دوران ستمشاهی از منطقه رخت بربسته است کما این‌که دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان در ردیف دانشگاه‌های ممتاز کشور هستند.

وی با گرامی داشت دوران هفت ساله انجام وظیفه در خلال دهه 1360 و اوایل دهه 1370 در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان بزرگ یادآور شد: برای ثبات و پایداری امنیت در این منطقه، توسعه اشتغال و حداکثر استفاده از زمینه‌های بالقوه زراعی، اکتشافات معدنی و فعال‌سازی مراکز آزاد تجاری حائز اهمیت و واجد نقش سازنده و زیربنایی است.

منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد