سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

آمارها از بلوچستان چه می گویند؟

 

 

آمارها از بلوچستان چه می گویند؟

شکاف جنسیتی شدید درون جامعۀ بلوچ

قریباً در اکثر جوامع نوعی شکاف بر حسب متغیرهای گوناگون میان زنان و مردان وجود دارد، در مطالعه حاضر مشاهده می شود که این شکاف برای زنان بلوچ در مقایسه با زنان غیربلوچ بسیار بیشتر است. در واقع می ‌توان گفت تفاوت میان زنان بلوچ و غیربلوچ با یکدیگر خیلی زیادتر از تفاوت مردان بلوچ با غیرآنها می‌باشد.

برخی از گروه های تندروی سیاسی خارج از کشور، ادعاهایی را مطرح می نمایند مبنی بر تبعیض حکومتی علیه زنان بلوچ و بازداشت آنها از تحصیل، این در حالی است که جامعۀ بلوچ تحت تاثیر تبلیغات مذهبی و سنتی، بقدری خود را ایزوله نموده که مجالی برای ابراز وجود زنان و ایفای نقش اجتماعی آنان باقی نگذارده است.

زنان غیربلوچ به طور متوسط ۱۶/۲ برابر زنان بلوچ سالهای تحصیل داشته‌اند، در حالی که این تفاوت میان مردان فقط به ۳۴/۱ برابر می ‌رسد. به بیان دیگر نیز مردان غیربلوچ فقط ۱۹ درصد بیش از زنانشان سالهای تحصیل داشته‌اند، در حالی که مردان بلوچ ۹۱ درصد بیشتر از زنانشان تحصیل کرده‌اند. درواقع مردان بلوچ در بلوچستان بیشترین محدودیت را نسبت به جنسیت مقابلشان در قبال آموزش و حضور اجتماعی آنان قائل می شوند.

این شکاف جنسیتی در خصوص فعالیت و اشتغال زنان و مردان نیز وجود دارد.

یکی از مهمترین شاخص‌های زندگی نوین، نگاه فرد به کار کردن زن در بیرون خانواده است، نسبت بلوچ‌هایی که موافق این امر هستند، کمتر از مخالفان آنان است، ولی این امر نزد غیربلوچ‌ها کاملاً متفاوت است، و موافقان ۶/۳ برابر مخالفان هستند. در نتیجه شکاف دو دسته در این شاخص به ۲۳/۴ مرتبه می ‌رسد که حکایت از یک شکاف عمیق میان دو گروه در این گزاره می نماید.

البته در گزاره دیگر که اندازه‌گیری میزان رضایت از زندگی نزد مردان یا زنان است، هر دو گروه نظر یکسانی داشته‌اند، و تفاوتی میان آنان نیست.

بسیاری از زنان و دختران بلوچ، شرایط اجتماعی بلوچستان را بسیار نامناسب توصیف می کنند، این نارضایتی عمومی زمانی نمود بیشتری می یابد که علیرغم تاکید اقلیت مذهبی جامعه (ملایان افراطی) بر “خانه نشینی زن” ، به محض آنکه با فعالیت نهضت های سوادآموزی و یا قبولی دختران در کنکور، شرایط مقداری تلطیف شود، بسیاری از دختران جوان بلوچ به فتواهای ملایان و سنت های عشیرتی پشت کرده و با اشتیاق و امید، تحصیلات خود را ادامه می دهند.

بیشترین تفاوت میان دو گروه در زمینه عدم رضایت از امکانات شهر است که غیربلوچها در برابر ناراضی ‌تر از بلوچها می ‌باشند. و کمترین تفاوت نیز مربوط به رضایت از وضع مالی و وضع خانه و مسکن است که هردو گروه نظر مشابهی دارند.

در تمامی موارد میزان رضایت غیربلوچها بیشتر است مگر در مورد سلامتی، هم‌طایفه‌ای ‌ها و امکانات شهر که بلوچها اظهار رضایت بیشتری کرده‌اند.

بازنشر از نشریه استون

در همین زمینه: آمارها از بلوچستان چه می گویند؟ (بخش اول)

http://www.taftaniran.com/topnews/4520.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد