سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

واردکنندگان عمده نفت ایران// آسیا بیشترین سهم را دارد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد:

واردکنندگان عمده نفت ایران// آسیا بیشترین سهم را دارد

خبرگزاری موج - اداره اطلاعات انرژی آمریکا از خرید 80 درصد نفت صادراتی ایران در سال گذشته توسط شرکت های آسیایی خبر داد.
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری فرانسه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که تهدید اتحادیه اروپا به قطع واردات نفت از ایران ارزشی ندارد، چون بیشتر نفت خام صادراتی ایران توسط کشورهای آسیایی خریداری می شود.

این گزارش در ادامه تصریح کرد: اگر چه ایران فعلاً در واکنش به تحریم های اتحادیه اروپا صادرات نفت خود به انگلیس و فرانسه را قطع کرده است، اما کشورهای آسیایی بزرگترین خریداران نفت ایران به شمار می آیند.
بر اساس این گزارش، در سال 2010 میلادی فقط چهار کشور آسیایی به تنهایی نزدیک به 65 درصد از نفت خام ایران را خریداری کرده اند.
طبق این گزارش، در سال 2010 چین 20 درصد، ژاپن 17 درصد، هند 16 درصد و کره جنوبی 9 درصد از کل صادرات نفت خام ایران را خریداری کردند.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در این گزارش تاکید دارد که ایران بین 6 تا 10 درصد از کل نفت خام مورد نیاز این قدرت های اقتصادی بزرگ آسیا را تامین می کند.
بر این اساس، در 10 ماهه نخست سال گذشته میلادی (2011) چین روزانه 550 هزار بشکه معادل 6 درصد از نفت خام مورد نیاز خود و هند روزانه 310 هزار بشکه معادل 9 درصد از کل نفت خام وارداتی خود را از ایران تامین کرده اند.
بر اساس همین گزارش، ژاپن طی مدت مذکور روزانه 327 هزار بشکه یا 7 درصد از نیاز خود و کره جنوبی نیز 228 هزار بشکه معادل 10 درصد از نفت خام مصرفی خود را از ایران وارد کرده اند.
این در حالی است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا از اختصاص فقط 20 درصد از نفت خام صادراتی ایران به کشورهای اروپایی در 10 ماهه نخست سال 2011 خبر داد که بیشتر به کشورهای جنوب اروپا صادر شده است.
بر همین اساس، سهم اروپا از واردات نفت ایران فقط روزانه حدود 600 هزار بشکه از 2.5 میلیون بشکه در روز نفت صادراتی ایران بوده است.
این گزارش تاکید دارد که بزرگترین واردکنندگان اروپایی نفت ایران در سال 2011 ایتالیا با روزانه 185 هزار بشکه، اسپانیا روزانه 161 هزار بشکه و یونان با ورادات روزانه 103 هزار بشکه بوده اند.
بر همین اساس، این سه کشور در این مدت، روی هم رفته 75 درصد از کل نفت صادراتی ایران به اروپا را خریداری کرده اند و ایران 13 درصد از نفت مورد نیاز ایتالیا، 12 درصد از نیاز اسپانیا و 30 درصد از نیاز یونان به نفت خام را برطرف ساخته است.
این گزارش همچین تاکید دارد که به جز این سه کشور اروپایی، هیچ یک از 24 کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا تا این حد به نفت وارداتی از ایران وابستگی ندارند.
بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در 10 ماهه نخست سال گذشته میلادی، فرانسه 58 هزار بشکه در روز یا 3 درصد از نفت خام مورد نیاز خود، بلژیک 36 هزار بشکه در روز معادل 5 درصد، هلند 19 هزار بشکه در روز معادل 2 درصد، آلمان 15 هزار بشکه معادل یک درصد، انگلیس 11 هزار بشکه معادل یک درصد، جمهوری چک 5 هزار بشکه معادل 3 درصد و لهستان 3 هزار بشکه در روز و معادل یک درصد از کل نفت خام مورد نیاز خود را از ایران تامین کرده اند.
این گزارش همچنین تاکید دارد که از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا، ترکیه بیش از سایرین به واردات نفت خام از ایران وابسته است و در مدت مذکور 196 هزار بشکه در روز معدل 29 درصد از کل نیاز خود به نفت خام را از ایران تامین کرده است.
بر همین اساس، آفریقای جنوبی نیز در مدت یاد شده، روزانه 80 هزار بشکه نفت خام و معادل 14 درصد از کل واردات نفت خود را از ایران تامین کرده است.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین تاکید کرد که ایران پس از عربستان، ونزوئلا و کانادا، بیشترین ذخایر نفتی اثبات شده در جهان را در اختیار دارد.
این گزارش خاطرنشان کرد که ایران دومین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ نفت خام در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به شمار می آید و سومین رتبه را از این حیث در جهان پس از عربستان و روسیه دارا می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد