سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

تحریم نفت ایران، اروپای بحران زده را آشفته تر می کند

تحریم نفت ایران، اروپای بحران زده را آشفته تر می کند

خبرگزاری موج - هم زمان با توقف فروش نفت ایران به انگلیس و فرانسه، رسانه های غربی از آشفتگی بیشتر اوضاع در اروپا خبر دادند.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، دستور توقف فروش نفت ایران به شرکت های انگلیسی و فرانسوی شوک شدیدی به اروپا وارد کرده است. به گونه ای که رسانه های غربی اوضاع در اروپا را که پیش از این درگیر بحران های شدید مالی، اقتصادی و اجتماعی شده بود را با کمبود سوخت در زمستانی سرد، بسیار آشفته توصیف کرده اند.
پس از آن که توقف صادرات نفت ایران به فرانسه، یونان، ایتالیا، پرتغال، هلند و اسپانیا در دستور کار قرار گرفت، کشورهای اروپایی تلاش کردند تا از طریق دیپلمات های خود ایران را از این تصمیم منصرف کنند.

اما خبری که در خصوص توقف فوری فروش نفت ایران به شرکت های انگلیسی و فرانسوی در رسانه ها منتشر شد، اروپا را با شوکی جدید مواجه کرد که اوضاع را کاملاً در قاره سبز بحران زده به هم ریخته است.
دستور روز گذشته وزیر نفت ایران مبنی بر توقف فوری فروش نفت به شرکت های انگلیسی و فرانسوی، از سوی رسانه های غرب به منزله پاسخی به تحریم های اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران ارزیابی شد که این اتحادیه اجرای آن را به ماه ژوئیه موکول کرده بود.
این در حالی است که پیشدستی ایران در تحریم نفتی اروپا، کاملاً برای غرب غیرمترقبه و ضربه ای سخت در شرایط بحرانی کنونی ارزیابی شده است.
از یک طرف سرمای سخت سراسر اروپا را فراگرفته است و از طرف دیگر بحران مالی این منطقه به سایر عرضه کنندگان نفت خام در بازارهای جهانی این اجازه را نمی دهد که نفت مورد نیاز اروپا را تامین کنند.
اما در سوی دیگر، ایران اعلام کرده است که هیچ مشکلی برای فروش نفت خود به مشتریان جایگزین ندارد و به راحتی می تواند 18 درصد از نفت صادراتی خود را که به اروپا صادر می کرده است، به مشتریان دیگر (آسیایی) عرضه کند.
در نیمه نخست سال گذشته میلادی، ایران روزانه 452 هزار بشکه نفت به اروپا صادر کرده است که در این میان سهم فرانسه 2 درصد (49 هزار بشکه در روز) و سهم انگلیس حدود یک درصد از آن بوده است.
لذا در شرایط کنونی مشخص نیست که شرکت های فرانسوی و انگلیسی چگونه قادر خواهند بود به همین سرعت نفت ایران را جایگزین کنند.
با توجه به این که سرمای شدید روسیه باعث شده است تا این کشور که تامین کننده گاز اروپا است، صادرات خود را به این منطقه کاهش دهد، وابستگی کشورهای اروپایی به نفت خام نیز افزایش یافته است.
ضمن اینکه مشکلات مالی اروپا، توان کشورهای این منطقه را در تحمل افزایش بهای نفت خام کاهش داده است.
این در حالی است که در نخستین ساعات پس از انتشار خبر توقف فروش نفت ایران به برخی شرکت های اروپایی، بازارهای جهانی شاهد افزایش سریع بهای نفت بوده اند.
توقف صادرات نفت یمن طی هفته گذشته به علت اعتصاب کارکنان نفتی این کشور نیز شوک دیگری است که اخیراً به بازارهای نفتی جهان وارد شد و بهای هر بشکه نفت را به 120 دلار رساند.
در نتیجه، حتی در بهترین شرایط نیز کشورهای اروپایی مجبور به خریداری نفت با بهای سنگین تری خواهند بود و این مسئله اوضاع را در کشورهایی که شاهد اعتراضات مردمی و ناآرامی های اجتماعی هستند، بسیار وخیم تر خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد