سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

محکومیت مداخله امریکا در پاکستان

 
 
محکومیت مداخله امریکا در پاکستان
اشتراک | ارسال | چاپ

یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان (راست) در حال گفت‌وگو با چادوری نثار علی خان از رهبران مخالف
پاکستان ضمن محکوم کردن مداخله‌های واشنگتن در ایالت بلوچستان، سفیر امریکا در اسلام آباد را احضار کرده است.



وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه (24 بهمن، 13 فوریه) ضمن احضار ریچارد هوگلند، کاردار امریکا در اسلام آباد، مراتب نارضایتی شدید این کشور از جلسه هفته گذشته کنگره امریکا که گفته می‌شود به بررسی نقض حقوق بشر در بلوچستان پرداخته را به وی اعلام کرد.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است:"به کاردار امریکا اطلاع داده شد که این اقدام کنگره غیرقابل قبول و به منزله مداخله در امور داخلی این کشور است."

شبه نظامیان جدایی طلب به همراه احزاب ملی‌گرای بلوچ از سال 2004 شورش علیه اسلام آباد را آغاز کرده‌اند. شماری از کشورهای غربی، پاکستان را به نقض حقوق بشر در این ایالت محکوم کرده‌اند.

در همین حال، پارلمان پاکستان قطع‌نامه‌ای را تصویب کرده است که جلسه کنگره امریکا را محکوم و اعلام کرد که مجلس امریکا مطلقا از هیچ صلاحیتی برای بحت درباره امور داخلی این کشور آسیایی برخوردار نیست.

این قطع‌نامه که از سوی چادوری نثار علی خان، رهبر جناح پارلمانی حزب اتحادیه مسلمانان شاخه نواز شریف به پارلمان ارائه شد با اکثریت آرا به تصویب رسید.

در این قطع‌نامه آمده است که "پارلمان این اقدام را محکوم و جلسه کنگره امریکا را قبول ندارد و چنین تلاش‌هایی را مداخله آشکار در حاکمیت ملی و امور داخلی پاکستان تلقی می‌کند."

در این بیانیه تاکید شده است: "مداخله امریکا در امور داخلی پاکستان غیرقابل پذیرش است."

تنش‌میان اسلام‌آباد و واشنگتن پس از حمله ماه نوامبر امریکا به خاک پاکستان که در اثر آن 24 سرباز پاکستانی کشته شدند، افزایش یافت.

اسلام‌آباد در واکنش به این حمله مرزهای خود را که برای انتقال تجهیزات مورد نیاز نیروهای ائتلاف در افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد بست و به تمام پرسنل امریکایی پایگاه هوایی دورافتاده در بلوچستان که حملات هوایی از آن‌جا آغاز می‌شوند دستور داد هر چه زودتر این محل را ترک کنند.

این در حالی است که امریکا هیچ گزینه‌ای به جز مسیرهای پرهزینه همانند روسیه و کشورهای آسیای مرکزی برای انتقال تجهیزات به افغانستان را پیش رو ندارد.

ز س/م ف/ع ص

اخبار مرتبط:
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد