سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سقفی از جنس مهر

 

به بهانه سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان؛                      

سقفی از جنس مهر

زاهدان- قصه پرغصه بی خانمانی کسانی که رنج مستاجری کشیده و حسرت داشتن خانه ای از آن خود را بر دل داشته اند، با ابتکار دولت دکتر احمدی ن‍ژاد، به خوشی پایان گرفت تا پس از یک عمر خانه بدوشی، در زیر سقفی از جنس مهر به آرزوی دیرینه خود دست یابند.

به گزارش ایرنا، بی تردید فارغ از هر مقیاسی می‌توان ادعا کرد، مسکن یکی از موثرترین مولفه‌ های هر اجتماع بشری است که تغییرات کمی و کیفی آن تأثیر مستقیم و سریع بر سایر بخش های اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد.

مدیریت بخش مسکن همواره از دغدغه های اقتصاددانان بوده و هست و اگر بازار پرسود آن به درستی مدیریت نشود و فرصتی برای مال اندوزی عده ای سرمایه دار فراهم شود، به مرور حجم سرمایه در این بازار افزایش غیرمتعارفی خواهد داشت که منجر به کاهش آن در سایر بخش ها بویژه صنعت می شود.

فرار سرمایه از بخشهای صنعتی و تولیدی به مرور موجب می شود که جامعه به سمت مصرف گرایی صرف سوق یابد و این در سطح کلان به ضرر منافع ملی است.

از سوی دیگر فقدان مدیریت مطلوب بازار مسکن، تبعات اجتماعی نیز دارد به طوری که موجب افزایش حاشیه نشینی در کلان شهرها در پی مهاجرت اختیاری یا اجباری افراد می شود و در نهایت عدم تناسب امکانات موجود هر شهر با تعداد شهر‌وندان را در پی دارد.

برنامه ریزی اساسی برای تامین مسکن اقشار کم درآمد یکی از مهمترین اقداماتی است که یک دولت می تواند در زمینه رفاه و آسایش مردم بویژه خانوارهای کم در آمد انجام دهد.

در این عرصه، طرح مسکن مهر، ابتکار دولت نهم در سال 1384، برای دادن قدرت خرید منزل به اقشار کم درآمد و متعادل کردن بازار مسکن به اجرا در آمد.

شش سال قبل در وضعیتی که اجاره بها و قیمت مسکن در سیستان و بلوچستان، مشکلاتی برای متقاضیان ایجاد کرده بود، سیاست سازنده دولت نهم با اجرای طرح مسکن مهر باعث شکسته شدن و افت قیمت خانه شد و با بهره برداری از پروژه های مسکن مهر در این استان قیمت اجاره بها به مرور کاهش یافت و متعادل شد.

دولت مهرورز توانست با اجرای پروژه مسکن مهر موفقیت خوبی در زمینه تثبیت قیمت زمین و مسکن داشته باشد.

مدیر کل مسکن و شهرسازی سیستان و بلوچستان ضمن ارایه گزارشی در زمینه روند پرو‍ژه مسکن مهر در این استان، گفت: سیستان و بلوچستان در بین استان های کشور به لحاظ پیشرفت این پروژه در رده ششم قرار گرفته است.

'مسعود مالکی' گفت: از ابتدای اجرای پروژه مسکن مهر در سیستان و بلوچستان تاکنون دو هزار و 666 واحد در سال 88 و سه هزار و 75 واحد در سال 89 به بهره برداری رسیده و پنج هزار و 200 واحد نیز در سال جاری آماده افتتاح است.

او افزود: کل مبلغ پرداختی تسهیلات مسکن مهر از سال 84 تاکنون در سیستان و بلوچستان هزار و 710 میلیارد ریال بوده که هزار و 558 میلیارد ریال آن توسط بانک مسکن پرداخت شده است.

وی بیان کرد: در شهرهای بالای 25 هزار نفر، شهرهای زیر 25 هزار نفر استان و شهر جدید رامشار، 46 هزار و 723 واحد مسکن مهر به مرحله عقد قرارداد رسیده و 22 هزار و 908 واحد نیز پروانه ساختمان را اخذ کرده اند.

او افزود: همچنین پی ریزی 22 هزار و 150 واحد، اسکلت 18 هزار و 77 واحد و سقف 17 هزار و 81 واحد مسکن مهر در سیستان و بلوچستان به اتمام رسیده و 14 هزار و 898 واحد در مرحله سفت کاری و 11 هزار و 536 واحد مسکن مهر در مرحله نازک کاری قرار دارند.

مدیر کل مسکن و شهرسازی استان گفت: برای ساخت دو هزار و 799 واحد مسکن مهر در سیستان و بلوچستان با انبوه سازان، 246 واحد با خیرین مسکن ساز، 392 واحد با مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، 426 واحد با بهزیستی، هزار و 338 واحد با بنیاد تعاون ناجا، 304 واحد با بنیاد تعاون سپاه و سه هزار و 733 واحد با خودمالکین عقد قرارداد شده است.

وی افزود: همچنین 12 هزار و 733 واحد مسکن مهر در استان برای دریافت تسهیلات آماده سازی و 15 هزار و 839 واحد برای دریافت تسهیلات ساخت به بانکها معرفی شده اند و با 11 هزار و 281 واحد برای دریافت تسهیلات آماده سازی و با 13 هزار و 180 واحد برای دریافت تسهیلات ساخت عقد قرارداد شده است.

مالکی گفت: در زمینه واگذاری واحدهای مسکن مهر به گروههای چندخانواری در سیستان و بلوچستان به زاهدان هزار و 89 واحد، چابهار و کنارک 488 واحد، سراوان 130 واحد، خاش 52 واحد، زابل 24 واحد، ایرانشهر 128 واحد تعلق گرفته که از این پس، این واحدها توسط انبوه سازان ساخته و در اختیار گروههای چندخانواری دو الی سه نفره قرار می گیرد.

وی افزود: اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت بر عهده وزارت راه و شهرسازی و در شهرهای زیر 25 هزار نفر از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می شود.

او اظهار داشت: شبکه های آب و برق و مخابرات در سایت های مسکن مهر در سیستان و بلوچستان اجرا شده و ساخت مسجد، مدرسه و درمانگاه نیز در دست انجام است.

مالکی اظهار داشت: تمام ضوابط فنی و معماری با فناوری نوین و رعایت مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت‌ و سازها لحاظ می‌شود.

وی افزود: کنترل کیفیت و نظارت بر ساخت و سازهای مسکن مهر به طور مستمر و روزانه پیگیری می‌شود.

مدیرکل مسکن و شهرسازی سیستان‌ و بلوچستان گفت: نوع ساخت و سازها به صورت اسکلت بتونی و یا فلزی است و مساحت مفید واحدها 70 مترمربع بوده که با مشاعات آن به 110 تا 120 مترمربع می‌رسد.

مالکی اضافه کرد: برای هر واحد مسکن مهر به صورت صنعتی با فناوری نوین، 250 میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر 15 ساله است و سود در نظر گرفته شده برای این تسهیلات در شهرستان زاهدان هفت درصد و برای سایر شهرهای سیستان و بلوچستان چهار درصد است به طوری که برای همه اقشار جامعه قابل پرداخت باشد.

مدیر کل مسکن و شهرسازی سیستان‌ و بلوچستان ادامه داد: افرادی که دارای خانه فرسوده شخصی هستند نیز می‌توانند از تسهیلات مسکن مهر بهره‌مند شوند.

وی افزود: واجدین شرایطی که متقاضی مسکن مهر به طور گروههای خانواری بوده‌اند در زاهدان به هر سه نفر یک قطعه زمین به مساحت 150 مترمربع و در سایر شهرهای سیستان و بلوچستان به هر دو نفر یک قطعه زمین به طور رایگان واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای این افراد تسهیلات در نظر گرفته شده برای هر واحد 200 میلیون ریال است که در چهار قسط توسط بانک مسکن پرداخت می‌شود. ک/4

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد