سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

گذری بر دیار آفتاب و آیینه در هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان

  

گذری بر دیار آفتاب و آیینه در هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان                      

زاهدان- این روزها از مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد صدای موسیقی دیار سیستان و بلوچستان به گوش می رسد و دلهای مشتاق فرهنگ و هنر اقوام مختلف ایران را به سوی خود می کشاند، فقط کافی است تا سری به این مجموعه می زدی تا مردان و زنان این خطه را با لباسهای سنتی می دیدی که با گشاده رویی از تو استقبال می کنند.

 به گزارش ایران زمین، در میان غرفه ها که قدم می زنی هنر دست زنان و مردان بلوچ را می بینی و نمی توانی این همه ذوق و هنر را ببینی و تحسینش نکنی.
از کنار پیرمرد حصیرباف که می گذری، انگار باد که پیش از این در میان نخل های استان پیچیده در گوشت نجوا می کند و تو را به این دیار فرا می خواند.
غرفه های سوزن دوزی، خامه دوزی، لباس های سنتی، سفال کلپورگان، خولک بافی، شال بافی، گلیم و فرش هر کدام یک دنیا حرف دارند.

زن سفالگر با دقت و بدون استفاده از چرخ سفالگری کوزه ای را شکل می دهد تا شاید من و تو آبی در آن بنوشیم و خنکایش را با تمام وجود حس کنیم. تا می آیم با او صحبت کنم مشتری فرا می رسد و او نیز که روزی اش را می جوید با لبخند و بسرعت از کنارم دور می شود؛ آری این زیبایی ها را باید دید.
شاید برای بسیاری از کسانی که کمترین آشنایی با این خطه ندارند هفته فرهنگی این استان رنگارنگ فرصتی مغتنم باشد تا با زیبایی ها و جاذبه های گردشگری، صنایع دستی، انواع غذاهای سنتی آشنا شوند؛ هر چند این نخستین بار در سال جاری نیست که سیستانی ها و بلوچ ها پایتخت نشینان را بر سر سفره هنر و تمدن خود نشانیده اند؛ مردم این استان از 20 تا 26 فروردین ماه گذشته نیز چشم تهرانی ها را با هنر، فرهنگ، موسیقی و غیره این دیار آشتی داده بودند.
مسوولان سیستان و بلوچستان هم برای هرچه بهتر برگزار شدن این هفته تلاش خود را به کار گرفتند و با حضور خود در تهران نشان دادند ارزشی ویژه برای هنر و صنایع دستی این مرز و بوم قائلند.
در افتتاحیه هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان در تهران شاهد حضور مسئولان استان از جمله نماینده ولی فقیه و استاندار استان، فرماندار زاهدان، فرهیختگانی همچون دکتر ایرج افشار سیستانی و هنرمندانی همچون استاد اسپندار و آتشگر بودیم.
یک کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان هفته فرهنگی را راهکاری برای معرفی ظرفیت های بی نظیر استان و نشان دادن غنای فرهنگی،آداب و رسوم و سنت های مختلف به مردم دانست و گفت: در این دولت توجه ویژه ای به میراث فرهنگی استان شده است.
وی افزود: طی بررسی باستان شناسی و فقط در طول سالهای 86 تا 89 حدود 5 هزار اثر تاریخی و فرهنگی سیستان و بلوچستان شناسایی شد که در زمان حاضر یک هزار و 650 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی کوه خواجه که در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده را نشانه غنای فرهنگی این دیار دانست و یادآور شد: سیستان و بلوچستان در دوره های اشکانی ،ساسانی و حتی پیش از آن نیز در معماری حرفی برای گفتن داشته است.
او با تاکید بر تلاش های سازمان میراث فرهنگی برای نگهداری از بناهای تاریخی موجود در سیستان و بلوچستان از مرمت حدود 40 بنا در این مدت خبر داد و گفت: بیشتر این بناها کاربری فرهنگی دارند و برخی نیز که قابلیت داشتند به موزه تبدیل شدند.
وی یکی از افتخارات این خطه را وجود بزرگ ترین موزه کشور بعد از انقلاب دانست و گفت: موزه منطقه ای جنوب شرق کشور در زاهدان پس از موزه ملی تهران، بزرگ ترین موزه کشور محسوب می شود.
او سیستان و بلوچستان را از نظر جاذبه های گردشگری نیز بسیار غنی دانست و گفت: در حال حاضر 440 جاذبه فرهنگی، تاریخی و گردشگری در این خطه قابلیت بازدید دارد و سرمایه گذاران می توانند با ورود به این عرصه، گامی بزرگ در جهت جذب گردشگر بردارند.
وی یادآور شد: تلاش دولت در این زمینه نیز بسیار چشمگیر بوده طوری که با سرمایه گذاری دولتی 20 کمپینگ و مجتمع رفاهی در سیستان و بلوچستان ایجاد شده تا زیرساخت های مورد نیاز برای افزایش تعداد گردشگران این خطه فراهم شود.
نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان نیز با گلایه از حضور کمرنگ سیستان و بلوچستانی های مقیم تهران در هفته فرهنگی استان گفت: از این عزیزان انتظار حضور بیشتری می رفت.
آیت الله 'عباسعلی سلیمانی' بازگو کردن ظرفیت عظیم سیستان و بلوچستان برای مردم سراسر کشور را یک وظیفه اعتقادی دانست و گفت: اگر واقعیت ها و ظرفیت های این خطه به گوش مردم کشور نرسد، در حق این منطقه جفا شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: استانی که با داشتن شهر سوخته، از جراحی مغز، چشم مصنوعی، سامانه آبرسانی بسیار پیشرفته در گذشته های دور بهره مند بوده است، باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد و گردشگران از آن بازدید کنند.
امام جمعه زاهدان افزود: در سیستان و بلوچستان کارهای زیادی انجام شده ولی هنوز کافی نیست .
نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیسان و بلوچستان اینگونه مراسم را غبارزدایی از استان با وجود توانایی های فراوانش دانست و گفت: هر چند در دوره های مختلف به این خطه توجه فراوانی نشد ولی با تلاش دولتمردان نهم و دهم، در این استان گام های بزرگی برداشته شد.
هنرمندان و فرهیختگان این دیار هم از نظر دور نماندند و از آنان تجلیل شد.
پدر شهید خدری، استاد ایرج افشار سیستانی، دونلی زن مشهور ایران؛ استاد اسپندار، استاد آتشگر، 'جواد محمدی' از برنامه سازان صدا و سیما ، 'عبدالحسین نخجوان شهرکی' نقاش خودآموخته از کسانی بودند که با اهدای هدایایی از آنان تجلیل شد.
گفتنی است هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان از 22 تا 28 مهرماه در کاخ سعدآباد تهران برگزار شد.
               

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد