اشنایی بیشتر با بلوچستان ایران
بلوچستان ایران. در جنوب شرقی ایران، شامل قسمت اعظم
استان سیستان و بلوچستان است. از شمال به سیستان، از مشرق به مرزهای ایران ـ
افغانستان، و ایران ـ پاکستان، از جنوب به دریای عمان و از مغرب به استانهای
هرمزگان و کرمان محدود، و جز شهرستان زابل مشتمل بر همه شهرستانهای استان (زاهدان،
خاش، سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار) است.
این استان از کمبود پزشک متخصص رنج می برد و در مجموع شمار پزشکان این خطه در حد استاندارد نیست.چرا کادر «پزشکان بدون مرز» از زهدان باید اخراج شوند؟
پزشکان بدون مرز در اطلاعیه ای اعلام کرد که مقام های جمهوری اسلامی ایران از این نهاد بین المللی خواسته اند تا فعالیت های خود را در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، تعطیل کند.
در این بیانیه آمده است: کارکنان نهاد بین المللی و غیردولتی « پزشکان بدون مرز» از مدت ها پیش در شهر زاهدان خدمات پزشکی را در اختیار مهاجران افغان و ایرانیانی قرار می دادند که از این امکانات بهره مند نیستند.
ابراهیم حسین بر -
احساس بر این است که در سنوات اخیر در میان فعالان سیاسی بلوچ، جریان افراط سیاسی به موازات حرکت های شدید و خشونت طلب مذهبی در حال تقویت و ریشه گیری است. همانگونه که حکومت پهلوی با شعارهای وطن پرستی و آریامهری توانست نیم قرن سلطه خود را بر سرزمین ایران دوام بخشد، امروز هم جریان های فرصت طلب متاثر از دستگاه فراماسون به منظور طرح و نمود خود از همان شعارهای برگرفته از ناسیونالیسم و احیای فرهنگی و سیاسی ملت ها استفاده خواهند کرد و در زیر اینگونه پوشش ها اهداف خود را محقق می سازند. طرح مطالبات سیاسی، فرهنگی و مذهبی بلوچ در واقع ابزاری برای سوق دادن جوانان جویای نام و ناآگاه به پرتگاه انحراف و نابودی این سرزمین از سوی اپوزیسیون شکست خورده سیاسیون مدعی بلوچ گشته است. همان که گفتهاند “قالب را حفظ و محتوا را عوض کنید”.
مشکل بلوچها در ایران چگونه حل میشود؟
مشکلات بلوچ ها را مانند هر جامعه دیگری ، باید با برآوردن نیازهای اولیه و ضروری زندگی از جمله : برقراری امنیت (برای مردم ) ، آموزش ، بهداشت ، اشتغال و … حل کرد . و این وظیفه بدیهی حکومت است. نادیده گرفتن مسایل و مشکلات ، تقصیر را متوجه بلوچ ها دانستن وسرزنش و نصیحت آنها ، دردی را دوا نخواهد کرد .
محمد کریم سپاهی
پروسه تداوم و تغییر در مذهب در بلوچستان ایران درقرن اخیر: از سنت های محلی وصوفیانه تا دیوبندیسم رادیکال و سیاسی
ایوب حسین بر (هوشنگ نورائی )قسمت اول
مقدمه
در چند دهه اخیر مذهب اسلام نه تنها در جهت دخالت مستقیم در سیاست گام بر داشته است بلکه اغلب به تصرف قدرت سیاسی بصورت قهر آمیز روی آورده است. اما آنچه در شرایط کنونی بیش از هر چیزی اسلام سیاسی رادیکال را بمثابه یک چالش در آوده است خصلت جهانی این جنبش است که نظم سکیولار را در سطح جهانی بمبارزه می طلبد و از ابزارهای بسیار نامتعارفی برای رسیدن بمقاصد خویش استفاه می کند. هر چند ریشه این رادیکالیسم مذهبی در خاورمیانه و شبه قاره هند قرار دارد ولی سرعت گسترش آن ازمراکز اصلی بمناطق حاشیه ای ازشرایط گوناگونی تبعیت می کرده است و بطور ناموزونی تبارز یافته است. با آنکه منطقه بلوچستان ، بمثابه منطقه ای سنی نشین در ایران، از همه این تحولات بویژه در ایران، پاکستان، افغانستان تاثیر پذیرفته است ولی نقش آن در پروسه گسترش رادیکالیسم اسلامی تا سالهای اخیر جنبه حاشیه ای داشته است. ولی در سالهای اخیر با توجه به دسترسی به ارتباطات مدرن بویژه اینترنت رادیکالیسم مذهبی در بلوچستان هم توانسته است خود را با شبکه های رادیکال منطقه ای و جهانی پیوند بدهد و بمثابه یک جریان مورد توجهی ارتقا پیدا کند.
ادامه مطلب ...
روانشناسی گروههای سیاسی
نویسنده:حمید اسکندری
روانشناسی گروههای سیاسی یکی از مباحث بین رشتهای مطالعات علوم انسانی است که
حداقل در ایران قبل از انقلاب اسلامی و حتی بعد از آن به صورت ریشهای و دقیق مورد
واکاوی قرار نگرفته و این موضوع همچنان به عنوان یکی از مسایل مبهم در حوزه
مطالعات علوم انسانی مطرح است...