صدیق حسین زاده
ظاهرا" قرار است بعد گذشت چند ماه از استعفای هدایت الله میرمرادزهی و شایعات فراوانی که بر سر تصاحب کرسی خالی فرمانداری نیکشهر مطرح بود فرماندار جدید این شهرستان معرفی شود و گمان می رود در روزهای آینده محمد میهنی فرماندار فعلی سرباز این مسئولیت را بر عهده بگیرد ، تا در طول یک سال گذشته دومین شخصی باشد که بر منصب فرمانداری تکیه می زند . پرداختن به این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که این چهارمین فرد بلوچی است که به طور متوالی فرماندار نیکشهر می شوند و این در جای خود قابل تقدیر است .
ادامه مطلب ...
ایران با هم زیستی اقوام و ملل مختلف این نام را به خود گرفته است
سرزمین کهن ایران به بلندای تاریخ خود حوداث بیشماری را پشت سر گذاشته است . در برهه هایی از تاریخ پرفراز ونشیب خود مردمانش سعی نموده اند خود را از زیر یوغ شاهان خودکامه برهانند . این تجربه ها هر چند کوتاه بوده است اما نشانگر روح بلندی مردمی است که تحمل ظلم و ستم را نداشته اند و خواستار رسیدن به جایگاه واقعی خود بوده اند .
ادامه مطلب ...
بررسی وضعیت مشارکت سیاسی بلوچها:
محمد کریم حسین بر
اگر چه بعلت محرومیت مفرط بویژه در عرصههای سیاسی، فرهنگی بلوچها عملاً در فرایند مبارزه با ستمهای رژیم پهلوی نقش برجسته و تعیین کنندهای نداشتند اما با اوجگیری انقلاب اسلامی مردم ایران، بلوچها نیز به این انقلاب پیوسته و با فرایندهای انقلاب از پیروزی تا دوران استقرار وتثبیت و بعد از آن ، همراهی و همسویی قابل ملاحظهای داشتند و در این روند بویژه در دوران دفاع مقدس مردم ایران در مبارزه با تهاجم رژیم دیکتاتوری حاکم بر عراق ، صدها شهید و جانباز برای دفاع از مرزهای ایران تقدیم انقلاب اسلامی کردند و بدین ترتیب پیوندهای خود با انقلاب اسلامی و اهداف عالیه آن را عمق بخشیدند . تصاویر انتشار یافته از راهپیمائیهای سالانه ی بلوچها به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی (22 بهمن) و روز جهانی قدس وسایر مناسبت های ملی ، مذهبی وسیاسی مؤید تداوم مشارکت بلوچها در حمایت از نظام اسلامی و انقلابی ایران است.
ادامه مطلب ...
سرزمین
ایران پهنه ای عظیم و آکنده از فرهنگ های گوناگون است . اقشار ، اقوام ، گروه های
متعدد زبانی و فرهنگی ، اقلیت های مذهبی و غیر مذهبی ، گروه های متنوع جماعتی و …
این ترکیب را شکل می دهند . بخش قابل توجهی از این موزاییک فرهنگی به گروه های قومی
–آذری ها ، کردها ، لرها ، ترکمن ها ، طالش ها ، مازندرانی ها ، گیلک ها ، عرب ها و
بالاخره بلوچ ها- اختصاص دارد . تفریبا در همه جای ایران می توان وجود این اقوام را
مشاهده کرد.
بیشک مهمترین و اساسیترین اشتراک بلوچها با سرزمین مادری همانا زبان است.
زبان بلوچی از نوع زبانهای ایرانی غربی و از ریشه هند و اروپائی است. زبان
هندواروپائی شامل زبانهای بلوچی، کردی، فارسی، پشتو، دری، تاجیک، بلوچی و استیان
(Ossetian) است....در واقع این زبان در حدود 5000 سال قبل در شرق و شمال دریای خزر
صحبت میشد. از آن جا که زبان بلوچی کمتر متحول شده است، شباهتهای بسیار خود را با
زبان مادری یعنی زبان پارسی باستان حفظ کرده
است.:
تمام گروه های قومی در عین حال که با حضورشان در کنار یکدیگر به
حفظ وحدت و یکپارچگی عمومی جامعه مدد می رسانند در عین حال با برخورداری از ویژگی
ها و نمادهای خاص فرهنگی شان چون تاریخ ، جغرافیای محل سکونت ، آداب و رسوم ، لباس
، خوراک ، موسیقی و زبان ، تنوع فرهنگی ایرانی را شکل داده و غنا می بخشند
.
بلوچ ها یکی از این هویت ها هستند. آن ها کمتر شناخته شده اند و در قیاس
با دیگر اقوام ایرانی جامعه ای محروم و نابرخوردار تعریف می شوند . بلوچ های ایرانی
در استان سیستان و بلوچستان و به طور مشخص تر در بخش بلوچستان ایران زندگی می کنند
.
بلوچستان با مسایل عدیده ای از جمله مشکلات اجتماعی و اقتصادی روبرو بوده
و هست . افزایش جمعیت ، بیسوادی ، بیکاری و عدم اشتغال ، نابرخورداری از امکانات
زیربنایی چون بهداشت ، آموزش ، ورزش و تفریح ، ضعف بخش های اقتصادی نظیر صنعت ،
کشاورزی و دامپروری ، نیز موقعیت بد جغرافیایی و اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی ،
هوای گرم وخشک ، بارندگی ضعیف و نیز گسستگی فضایی-طبیعی با مراکز اصلی نظیر پایتخت
، شمال و غرب کشور آن ها را در حاشیه قرار داده و عملا سبب گسستگی فرهنگی و اقتصادی
این بخش با سایر نواحی کشور می شود .
فقر فرهنگی شدید جامعه که ریشه در
ساختار ایلی-عشیره ای دارد و نیز همسایگی با کشورهای محرومی چون افغانستان و
پاکستان ، مساله ناامنی مرزهای شرقی ایران ، رفت و آمد سهل الوصول افغانی ها و در
نتیجه قاچاق مواد مخدر و نیز اعتیاد از دیگر مشکلات جدی این منطقه محسوب می شود .
بلوچها در مقایسه با دیگر اقوام ایرانی جامعهای کاملاً منزوی هستند. آنها بیشتر
از ارتباط درونی تمایل به برقراری ارتباط بیرونی دارند حتی خویشاوندی آنهاصرفا بر
اساس «ازدواج درون قومی» انجام میشود.
در چند سال اخیر خشکسالی موجب افزایش نگرانی شده و مردم و مسئولان را به چاره جویی واداشته است. احداث سد و استفاده از سیستم های نوین آبیاری از جمله این اقدامات است. مشکل خشکسالی در شرق کشور که بارندگی کمتر و منابع آبی محدودتری دارد حادتر است و از جمله مسائلی که در این بخش مطرح می شود سهم ایران از رودخانه هیرمند است که در سال های اخیر با کاهش ورودی آب این رودخانه و یا قطع آن فشار بیشتری را به مردم منطقه تحمیل کرده است. دکتر پاپلی محقق و استاد دانشگاه کتابی با عنوان «نگاهی به دیپلماسی آب ایران(هیدروژئوپلیتیک)» در این زمینه منتشر کرده است که این بهانه ای برای گفت وگو شد. این محقق گفت: سرشاخه رودهای بسیار مهمی چون هیرمند، جیحون، پنجاب، سند، هریرود و مرغاب از افغانستان سرچشمه می گیرد و به کشورهای هم جوار روان می شود. ظاهرا با هیچ کشوری جز ایران قراردادی درباره استفاده از آب رودخانه های مشترک ندارد. دکتر پاپلی افزود: سابقه طولانی مذاکره برای هیرمند و نتایجی که در حال حاضر روبه روی ماست استدلال توسعه منطقه ای را استحکام می بخشد.
چهرههای زرد، پاهای برهنه و انگشتهایی که جوانه میزنند
به قلم : زهرا گیتی نژاد
اینجا سیستان و بلوچستان است، سرزمین چهرههایی زرد با چشمانی سیاه به عمق اقیانوس و پاهایی برهنه که بیابان در بیابان با شنها و خاکها آشنایی دیرینه دارند و انگشتهایی که در دستهای کوچک دانشآموزان یک کلاس، در کپری دور در جایی نامعلوم جوانه سبز میشود.
سیستان و بلوچستان با کوههایی سرشار از معادن و سنگهای زینتی ولی دستان تهی و بیابانهایی وسیع و بادهایی که با خود شنهای روان به همراه میآورند. جای دوری نیست. از تهران تا زاهدان با هواپیما اگر بروی مثل این است که از میدان آزادی تا میدان امام حسین رفته باشی، اما سیستان دور است. سیستانی که در انتظار محبت میسوزد و همواره تا اندازهای محروم بوده است و در هر بینندهای را به درد آورده است و هنوز هم ...
از سوی دیگر پهناورترین استان کشور درحالی با مشکلات ناشی از عدم توسعه دستوپنجه نرم میکند که محیطی مردانه در این خطه بر جامعه حکمفرماست. در حالی که ورود زنان به عرصه قانونگذاری منوط به رأی مردم و پیروزی در انتخابات و رقابتهای انتخاباتی است ولی ورود به مناصب مدیریتی بهویژه در سیستم دولتی، انتصابی است و بهنظر میرسد مدیران ارشد کشور و این استان حاضر نیستند میدان را به زنان بسپارند . از سوی دیگر در 8 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هیچ زنی از سیستان و بلوچستان کاندیدا نشده بود که در رقابتها بتواند موفق به کسب کرسی مجلس شورای اسلامی شود.
نقش هایی از آرزوهای زنان بلوچ
روزنامه اعتماد،:سوزن دوزان بلوچ نقشه هایی را که سینه به
سینه از پیشینیان خود آموخته اند و در ذهن ثبت کرده اند، با نخ و سوزن بر پارچه یی
که تار و پود آن مشخص باشد، طرح می زنند. نقش هایی که در بلوچ دوزی به کار می رود
کلاً هندسی و با استفاده از خطوط صاف اند و هیچ گونه انحنایی در آنها دیده نمی شود.
طرح اولیه نقشه روی پارچه تنها به وسیله نخ و سوزن و با شمارش تعداد تارها و پودها
برای درآوردن نقش های مورد نظر انجام می شود. پس از آنکه طرح اولیه زده شد، یک دور
دیگر روی آن دوخته می شود تا جاهای خالی میان دوخت های قبلی پر و خط زمینه پررنگ
شود. بعد از آن داخل نقشه ها با نخ های رنگی پر می شود. انواع دوخت از لحاظ کیفیت،
نحوه و ظرافت دوخت به ظریف دوزی و پریوار(پلیوار)دوزی تقسیم می شود. درحال حاضر به
دلیل پایین بودن قدرت خرید، ظریف دوزی جامه های زنانه بلوچی، به دو صورت پرکار و کم
کار دوخته می شود، بدین ترتیب که تمام سطح قسمت هایی از جامه که سوزن دوزی می شود و
شرح آن در بالاآمده است، در پرکار دوخته می شود درحالی که در کم کار تنها حاشیه ها
دوخته می شود و بخشی از قسمت میانی این سطح دوخته نمی شود که در آن بخش ها خود
پارچه دیده می شود.