ابراهیم حسینبر: تفاوت اساسی بلوچها و بلوچ نماها در فضای مجازی
نشریه آنلاین استون از همان ابتدای فعالیت خود تاکنون بنا را بر این نهاده تا نقدی منصفانه و صادقانه را در پیش بگیرد و به دور از هرگونه چشمداشت سیاسی و اجتماعی به مانند اکثر وب نویسان بلوچ دیگر، به بررسی و تحلیل عملکرد اپوزیسیون بلوچ خارج از ایران بپردازد.
با این حال وابستگان به این جریانات و حتی مسئولان آنها ظاهر دموکراسی، آزادی بیان و احترام به حقوق دیگران را به خود میگیرند اما در عمل کوچکترین انتقادی را بر نمیتابند و به فرد نقاد انگهای مختلف را میچسبانند.
مصداق این عمل بحثهای مطرح شده روزهای اخیر در فیس بوک پیرامون روشنگریهای استون در مقابل اقدامات فریبکارانه حزب مردم بلوچستان و دیگر احزاب سیاسی بلوچ است.
همانطور که گفته شد وب سایت استون به دنبال تنویر افکار عمومی و افشای ماهیت واقعی کسانی است که در جوامع بین المللی خود را داعیه دار مردم بلوچ دانسته اما به گونهای رفتار میکنند که چهره واقعی بلوچ چیزی جز فقر، بیکاری، بی سوادی، خشونت و ... دیده نمیشود.
بر هیچ کس پوشیده نیست که عقب ماندگی های تاریخی تاثیر فراوانی بر جامعه بلوچ داشته است اما اینگونه فرافکنیها قطعا تاثیر معکوس دارد.
این در حالیست که لابی گرهای ترسو و وحشت زدهی حزب مردم حتی از پاسخ دادن به چند سوال ساده و ابتدایی که بنده مطرح نمودهام عاجز و درمانده شدهاند و بطرز مضحکانه ای به تکاپو افتادهاند تا از مشارکت امثال بنده در بحثهای مربوطه ممانعت کنند!
روش حذف از گروه سادهترین راهی است که زهره بلوچ یا به عبارت صحیحتر «آقای محمد کدخدایی» از اعضای حزب مردم بلوچستان و سایت استمان، پیش روی خود گذاشته و به جای دفاع از مواضع خود و پاسخگویی به سئوالات، صورت مسئله را پاک میکنند. اما آقای کدخدایی! آیا روش حذف مطابق با دموکراسی است؟ اگر بحث آزاد است پس این شیوۀ دیکتاتوری چه معنا و مفهومی دارد؟
«حذف» همیشه دغدغهی دیکتاتورها و هیتلر منشان بوده تا به هر قیمتی موقعیت و تفکرشان حفظ و ابقا شود.
بنده چند مورد از تفاوت بلوچهای اصیل و غیور ایرانی را در مقابل بلوچ نماهایی که حتی نوع پوشش خود را نیز غربی کردهاند را ذکر مینمایم:
- بلوچهای اصیل و آزاده در هر شرایط و موقعیتی در صف حق هستند و حق را نیز میپذیرند.
- بلوچ آزاده و غیور در هر شرایطی به وحدت و آرامش فرا میخواند.
- بلوچ آزاد اندیش همیشه گفتاری عقلانی و معقول دارد و از استلالی قوی برخوردار است.
- بلوچ آزاد اندیش خود را اسیر هیچ سیاست حزب و سازمان و گروهی نمیکند و تنها به خرد و تفکر انسانی خود متکی است.
بسیاری از سایتها و وبلاگهای فعال در سیستان و بلوچستان متعلق به جوانان بلوچ ساکن ایران هستند و دائما نیز در حال رشد میباشند.
- بلوچها در وبلاگهای خود از زیباییها و خوبیها، مشکلات و گرفتاریهای شهر و روستای خود مینویسند و حتی به صورت افتخاری با رسانه های رسمی به تعامل میپردازند.
اینان هستند که به سادگی و بی پیرایه، تمایل بیشتری به رسانه ای نمودن جریانات و اتفاقات رخ داده و مشکلات اجتماعی پیرامون خود نشان میدهند و عملا مقولۀ شفاف سازی را تحقق میبخشند.
- قریب به اتفاق سایتها و وبلاگهای بلوچها دارای مشخصات واقعی از نویسندگان خود هستند.
این را میتوان اینگونه بیان کرد که مردم بلوچ صداقت بیشتری از خود بروز میدهند و مسئولیت پذیرتر هستند. حتی در شبکههایی همچون فیسبوک، علیرغم تبلیغاتی که جریانات سیاسی مبنی بر نبود امنیت برای کاربران ایرانی به راه انداختهاند، نام و مشخصات واقعی دارند و به این بلوف زنیها بی اعتنا هستند.
- بلوچها به عنوان یک رسانه آزاد از اینترنت استفاده میکنند و اهدافی در جهت حل مسایل و مشکلات خود دارند و قطعا نسبت به جامعه و مردم منطقه دلسوز و خیرخواه هستند.
اما:
ویژگیهای عمدهی بلوچ نماها در اینترنت
- اکثریت یا تمامی بلوچ نماها در اینترنت اشخاصی هستند که اتیکت تعهد سیاسی به احزاب و گروه های سازمان یافته را به مغز خود چسبانیدهاند.
- اکثر بلوچ نماها متشکل از بلوچهای فراری هستند و یا اشخاصی که هیچگاه در بلوچستان زندگی نکردهاند و تنها از نام و اعتبار بلوچ برای پیشبرد منافع حزبی و گروهی خود بهره برداری میکنند.
- بلوچ نماها لزوما حق را بیان نمیکنند زیرا بیان حق نمیتواند به تعقیب و تحقق منافع حزبی آنها بیانجامد و طبعا سخن حق را نیز هرگز نخواهند پذیرفت.
- بلوچ نماها هیچ تضمینی برای رسیدن به خواسته های خود در شرایط وحدت ندارند، بنابراین به شدت بدنبال تنش سازی و ایجاد هرج و مرج هستند.
اینان در پشت اسامی و نامهای جعلی و بدون هویت به تخریب و ترور شخصیتی منتقدان خود و سیاستشان مشغول اند تا بلکه از افشای فریب و تزویر خود توسط این اشخاص ممانعت کنند.
- تفکر و بینش بلوچ نماهای حزبی مشخص نیست و در مواقع مختلف تغییر جهت میدهند بنابراین با سادهترین پرسشی از عقلانیت و برهان و دلیل، فکر آنها به شکست میانجامد و مختوم به رسوایی و شرمندگی آنها میشوند.
- بلوچ نماها اقلیت بسیار کوچک و انگشت شماری در فضای مجازی هستند و تنها اخبار و اطلاعاتی را منتشر مینمایند که در راستای اهداف و امیال آنها و احزاب آنها باشد.
بارزترین و مشخصترین خصوصیت بلوچ نماها در اینترنت این است که هیچکدام هویت حقیقی و وجود خارجی ندارند و تنها به اسامی گمنام منتهی میشوند. این در حالیست که تمامی ایشان در خارج از کشور زندگی میکنند و بگفته خودشان حکومت ایران به آنها دسترسی ندارد و تهدیدی متوجه آنها نیست با این وجود سوال اینجاست که چرا از فعالیت با نام حقیقی خود هراس دارند؟
در مقابل اینها بلوچهای فعال در ایران که زعم آنها هیچ امنیتی در اینترنت ندارند، اکثریت با نام و نشان و حتی آدرس خود در اینترنت و حتی سایتهای فیلترشده مانند فیسبوک حضور دارند و تاکنون نیز سابقه نداشته مشکلی سد راهشان شود.
به طور مثال در طی ماههای گذشته ما با وبلاگ و نام کاربری مواجه بودهایم که ظاهرا «زهره بلوچ کوهستان» نویسنده آن بوده، درحالیکه «محمد کدخدایی» یکی از اعضای حزب مردم بلوچستان با فریب افکار عمومی خود را یک دختر معرفی می کرد.
این افراد بلوچ نما و شیاد چون هیچگونه مشخصات و اعتباری نزد خوانندگان و کاربران دیگر ندارند، بدون هیچگونه احساس مسئولیتی به اشخاص مخالف خود تهمت و افترا وارد میکنند و ناسزا میگویند و با گستاخی و قلدری و قماشی و نزاع لفظی به دنبال این هستند که سخن باطل خود را به کرسی بنشانند.
ابراهیم حسین بر
hosseinbor@live.com – info@estoun.org