سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

سرزمینم بلوچستان

اخبار بلوچستان,فرهنگ بلوچستان,تاریخ بلوچستان و جهان

بدون شک جندالله قاتل مولوی مصطفی جنگی زهی است

 

  

 از آنجایی که مهره های اصلی جامعه را قشر علماء تشکیل می دهند و این قشر در میان مردم به عنوان رهبران دینی هر قوم یا قبیله ای شناخته می شوند . و تمام اعمال و رفتار آنها (علماء) توسط عموم مردم جامعه زیر نظر است و هر کردار یا رفتاری را که علماء از خود نشان دهند و یا هر عمل خیر یا عمل بدی را مرتکب شوند عموم ملت با دید وسیع خودشان آن حرکت یا عمل را آویزه ی گوش خود قرار می دهند و از کار آن عالم اعمال خودشان را استنباط می کنند .

لذا هر عالمی در جامعه وظیفه دارد که در مقابل این حکم سنگین چنان رفتار کند که موجب فتنه ی دیگران نشود و دیگر مردم را با اعمال و رفتار خودش به مغالطه نیاندازد.

متأسفانه بعد از تشکیل گروه جندالله در استان سیستان و بلوچستان تعدادی انگشت شمار از علماء اهل سنت فریب این گروه را خوردند و حال آنکه تمام اعمال و کردار گروه از شرارت گرفته تا قتل و کشتار و تخریب اماکن مقدس و اموال عمومی را می دیدند اما متأسفانه باز هم مسیر اصلی دین را کنار گذاشتند و راه چند نفر که حتی سواد آنچنانی ندارند را گرفتند .

اکثریت علماء بر این نظرند که گروه جندالله گروهی افراطی و تروریستی می باشد که از راه اصلی منحرف شده و دست به شرارت و قتل و کشتار انسان های بی گناه می زند و باید توجه داشت که راه علما و توده مردم از چنین کسانی که دنبال شرارت هستند جدا است.

داشتن تفکرات انحرافی و عدم علم کافی در افرادی که با چنین گروه هایی همکاری می کنند به شدت دیده می شود.

علمایی که دارای علم کافی نیستند به یقین زودتر از دیگران در دام چنین گروه هایی اسیر می شوند زیرا اینگونه اشخاص توانایی تشخیص حق و باطل را ندارند.

با نگاهی ساده می توان دریافت آن به اصطلاح علمایی که فریب گروه های تروریستی مانند جندالله را خورده اند، از ناآگاهان و منحرفین سابق الذکر می باشند.

آنها یا تفکرات ضد اسلامی داشته اند یا اینکه از روی جهل و نادانی با چنین گروه هایی هم فکر و هم عقیده شده اند وگرنه تمام علماء اهل سنت بلوچستان در تمام مراسمات مذهبی نفرت خودشان را از این گروه اعلام داشته اند و بیان کرده اند که راه ما علماء با چنین کسانی که تعرض به مساجد می کنند و مساجد خداوند متعال را تخریب می کنند و اموال مردم بی پناه را به یغما می برند و دست به آدم کشی می زنند جدا است

ارتباط گروه تروریستی جندالله با موساد

"فارین پالیسی" در بخش دیگری از این مقاله به ترور دانشمندان هسته ای ایران پرداخته و تأکید می کند که هیچ دلیلی در دست نیست که ثابت کند که این قتل ها و ترورها با جندالله بی ارتباط است.

مارک پری در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۱۲ یعنی حدود ۹روز پیش در مقاله ای در رسانه های آمریکا، به افشاگری در مورد رابطه افسران موساد با گروه تروریستی جندالله پرداخته و اعلام کرده که آنها بدون هماهنگی لازم،خود را در لباس افسران آمریکایی وبا پول دلار به اعضای جند الله نزدیک کردند و تنها برخی گزارش ها را به آمریکا ارائه می دادند و در داخل آمریکا نیز بسیاری از بخش های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا آگاهی کافی از نحوه عملیات موساد با جند الله نداشته اند زیرا افسران آمریکا با کار موساد و جند الله موافق نبوده اند و......

یادداشت های سازمان جاسوسی آمریکا، سیا نشان می دهد که چگونه عوامل موساد اسرائیل، با هویت و ظاهر جاسوسان آمریکایی، اعضای سازمان تروریستی جندالله را استخدام می کردند تا آن ها را برای مبارزه در جنگ های پنهان خود علیه ایران بکار بگیرندو

در اعماق بایگانی سازمان اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا مجموعه یادداشت هائی وجود دارد که طی سال های آخر دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش ” نوشته شده و نشان می دهد که چگونه ماموران موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل به عنوان عوامل آمریکایی و ماموران سیا، اقدام به استخدام عمال گروه تروریستی جندالله کرده اند. به گفته دو نفر از مقامات سرویس اطلاعاتی ایالات متحده ، اسرائیلی ها ، با دلار آمریکایی و پاسپورت ایالات متحده ، به عنوان ماموران سازمان سیا اقدام به جذب اعضای جندالله می کردند – عملیاتی که با عنوان «پرچم دروغین” نامیده می شد.

بر خلاف سازمان مجاهدین خلق، گروه تروریستی تبعید شده و بحث برانگیز ایرانی که به دنبال سرنگونی رژیم تهران است و توسط سیاست گذاران سابق ایالات متحده پشتیبانی می شد، جندالله نسبتا ناشناخته است — و تنها گروهی خشن و یاغی محسوب می شود. در ماه مه ۲۰۰۹ ، در مراسم مذهبی مخصوص شیعیان ، یک بمب گذار انتحاری وابسته به جندالله ؛ خود را داخل مسجدی در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرقی ایران و هم مرز با پاکستان منفجر کرد. این انفجار به کشته شدن ۲۵ ایرانی و زخمی شدن تعدادی دیگر از آنان انجامید.

نام "جندالله"،" که تحت
رهبری
محمدظاهر بلوچ میباشد در کنار سازمان مجاهدین خلق "القائده" ، و "پژاک" جای گرفته است
.یعنی 5 گروه از این لیست فقط به تروریست های ایرانی تعلق دارد..در این رابطه سئوال مشخص از دولت آمریکا این است که چگونه می توان با "القائده" در اقصی نقاط جهان جنگید اما از کنار بقیه گروه های تروریستی که ظرفیتی مشابه القائده داشته اند براحتی عبور کرد و حتی آنها را بر اساس دیگر قوانین بین المللی تحت حمایت قرار داد؟آیا این موضوع "برخورد دوگانه" با "تعریف واحد از تروریسم جهانی" نیست؟اگر نیست،چرا در لیست سازمان های تروریستی است؟واگر هست!چرابرخورد دوگانه؟

در عین حال که بسیاری از جزئیات ارتباط اسرائیل با جندالله تاکنون برملا شده ، اما بسیاری دیگر، هنوز مانند یک راز باقی مانده است — و به احتمال زیاد به همان صورت سربه مهر باقی خواهد می ماند. یادداشت های سازمان سیا از این حادثه ” با حاشیه آبی بلوکه ” شده اند یعنی به سطوح ارشد جامعه اطلاعاتی گسترده تر ایالات متحده و همچنین مقامات ارشد وزارت امور خارجه ارجاع شده و در آنجا نگه داری می شوند.

عبدالمالک ریگی

عبدالمالک جوان طلبه فقیری بود که جویای نام و معروفیت در منطقه سیستان و بلوچستان از او یک جنایتکار ساخته است . وی که دارای سابقه شرارت و یک مورد چاقو کشی را بخاطر مسائل قبیله ای در داخل شهر زاهدان را ه انداخت و به همین خاطر مدتی هم زندانی شد و بعد از آزادیش خود را زندانی سیاسی معرفی نمود واعلام کرد که جمهوری اسلامی مرا بدلیل مسائل عقیدتی ام زندانی کرده است و بدلیل اینکه روحیه ای ماجراجویانه و شرور داشت از بین اشرار متفرق منطقه عده ای از قاچاقچیان سابق مواد مخدر را بدور خود جمع نمود و اعلام کرد که قصد مبارزه علیه جمهوری اسلامی و اسقرار حکومت خود مختار در سیستان را دارد .

ابتدا به نزد علمای اهل سنت منطقه که به مولوی ها مشهور هستند رفت ولی بدلیل اینکه سه سال بیشتر در حوزه درس دینی نخوانده بود در نزد علمای اهل سنت منطقه شناخته شده نبود و برای حرفهایش اهمیتی قائل نشدند و گزینه بعدی وی قاچاقچیان عمده مواد مخدر بودند که به نزد آنها رفت و قاچاقچیان نیز بدلیل اینکه علاقه داشتند تا جبهه جدیدی در مقابل نیروهای انتظامی و امنیتی استان بوجود آید تا بخشی از این نیروها را درگیر مسائل عبدالمالک که رنگ و بوی سیاسی هم داشت بکنند .

عبدالمالک بعد از توافق با قاچاقچیان و در اختیار گرفتن سلاح و مهمات و پول با عده ای اولین عملیات های خود را علیه مردم بی دفاع آغاز کردند ابتدا با گروگان گرفتن کارمندان عادی ادارات و بردن آنها به داخل خاک پاکستان و بعد هم در مقابل دوربین بشهادت رساندنشان و به خیال خود با پخش فیلم این جنایتها رعب و وحشت در منطقه به پا کند، تا بتواند از دولت ایران امتیاز بگیرد . البته طالبان و بخشی از دولت پاکستان و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان از وی حمایت می کنند و عبدالمالک در سال 84 در دیداری که با مقامات امنیتی امریکا در بندر کراچی داشت 100 هزار دلار هم بابت ادامه فعالیتهایش دریافت نمود، وی بعد از این پشتیبانی ها در مهمترین عملیاتش به پاس پاداشها و حمایتهای خارجی جنایت تاسوکی را بوجود آورد و چند روز مانده به آغاز سال نو شبانه با بستن جاده زابل زاهدان در منطقه ای به نام تاسوکی و با لباس مبدل نیرو انتظامی اقدام به شهادت رساند 36 نفر از مردم بیگناه نمود و جنایتش بقدری کثییف بود که با جدا کردن مردان از بین خانواده هایشان و با بستن دست آنها را جلوی زن و فرزندانشان به گلوله بستند و با گروگان گرفتن 9 نفر دیگر بعد از به شهادت رساندن مردم به داخل خاک پاکستان فرار کردند .

این اقدام عبدالمالک باعث بوجود آمدن نفرت شدید بین اهالی سنی و شیعه سیستان و بلوچستان گردید و در تشییع پیکر های شهدای تاسوکی موجی از مردم چه شیعه و چه سنی این اقدام کثیف وی را محکوک کردند و حتی روحانیون و علمای اهل سنت در کنار علمای شیعه استان در تشییع شهدا شرکت کردند و نفرت عمومی باعث شد تا عبدالمالک بجز اجانب و قاچاقچیان و طالبان در میان مردم جایگاهی نداشته باشد . وی به انگلیش فرا خوانده شد و بعد از آمدن از انگلستان و دیدن دوره های تروریستی کاملا حرفه ای عمل می کند بطوری که یک شب بیشتر در مکانی اقامت نمی کند و حتی با دستکش با دیگران دست می دهد و رعایت نکات امنیتی که سرویس های بیگانه به وی آموزش داده اند .

در یک اقدام اطلاعاتی به ماموران امنیتی جمهوری اسلامی خبر می رسد که برادر عبدالمالک توسط دولت پاکستان دستگیر شده است. بلافاصله اکیپی برای صحت مطلب فوق به زندان نگهداری برادر عبدالمالک می روند و حتی بعد از احراز هویت وی اقدام به نمونه گیری خون و اثر انگشت از وی می نمایند و بعد از آمدن به ایران مقامات جمهوری اسلامی رسما از دولت پاکستان در خواست استرداد برادر مالک را می نمایند که این کار باعث می شود بعضی از عوامل امریکایی و انگلیسی، مقامات محلی پاکستان را تحت فشار قرار دهند تا از تحویل برادر عبدالمالک جلوگیری کنند، و مقامات پاکستانی با عوض کردن برادر عبدالمالک با شخص دیگری قصد داشتند تا گروه ایرانی را دور بزنند ولی از آنجایی که گروه قبلی از برادر عبدالمالک اثر انگشت و آزمایش خون گرفته بودند و عدم تطبیق آنها با مشخصات شخص قلابی باعث شد تا مقامات پاکستانی برادر عبدالمالک را تحویل گروه ایرانی کنند و آنها با یک هواپیمای اختصاصی برادر عبدالمالک و تعدادی دیگر از جنایت کارهای این گروه را به ایران بیاورند . اما شیرینی دستگیری این جنایتکاران با اقدام حمله گروه ریگی به یک پاسگاه مرزی در بخش سراوان و به گروگان گرفتن 16 سرباز و مرزبان و حتی غارت میز و صندلی های این پاسگاه دور افتاده به کام مردم ایران و استان سیستان وبلوچستان تلخ شد و این گروهک با به شهادت رساندن تعدادی از سربازان وظیفه در مقابل دوربین و ارسال فیلم شهادت این عزیزان برای خانواده هایشان بازهم باعث بوجود آمدن تحریک احساسات مردم شدند .متاسفانه همسایه مرموز شرقی کشورمان با حمایت های خاص خود از این اشرار جنایت کار بدنبال پیاده کردن اهداف امریکایی ها در تجزیه ایران است و عدم برخورد جدی با دولت های پاکستان باعث بوجود آمدن این وضع در استان شرقی کشورمان شده است .

با اطلاعاتی که برادر عبدالمالک در اختیار نیروهای امنیتی قرار داد مشخص شد که بدلیل نداشتن پایگاه مردمی به پیشنهاد سرویسهای اطلاعاتی بیگانه شاخه فرهنگی این گروهک در استان فعال می شود و شخصی بنام یعقوب میرنهاد نقش رابط بین گروهک جنایتکار ریگی با کانون های دانشجویی استان و نشریات سکولار و حتی رادیو های بیگانه را بعهده داشته است که دستگیر می شود و چندی قبل اعدام شد، متاسفانه سایتهای اینترنتی و بعضی از وبلاگ نویسان وابسته و ضد انقلاب با راه انداختن جنجال قصد جلوگیری از اعدام یعقوب میر نهاد را داشتند و از وی به عنوان روزنامه نگار و آزادیخواه نام بردند و هیچ اشاره ای به پیشینه نام برده در اهداف عبدالمالک ریگی نداشتند .

اقدامات تروریستی

اگرچه گروهک « جندالله » خود را مقاومت مردمی حامی حقوق بلوچ های اهل تسنن می داند و عبدالمالک ریگی در گفت وگوهایش با برخی از شبکه ها تاکید کرده که قصد جدایی طلبی از ایران ندارد و یک ایرانی است اما اقدامات تروریستی این گروهک موجب کشته شدن ایرانیان زیادی اعم از نظامی و غیر نظامی شده است . این اقدامات که صرفا به قصد فشار بر دولت جمهوری اسلامی ایران انجام می شود تنها موجب تشدید ترس ناامنی و خشونت گرایی در این مناطق شده است ضمن آنکه زمینه را برای فعالیت های گروه های مشابه دیگر فراهم می کند این مسایل قطعا بر شیوه زیست اجتماعی و اقتصادی مردمان استان سیستان و بلوچستان و به ویژه بر زندگی خود بلوچ ها تاثیرات نامطلوبی خواهد داشت .

استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرقی ایران از دو منطقه سیستان و بلوچستان تشکیل می شود که منطقه سیستان شامل سه شهرستان زابل زهک و شهرستان هیرمند است . منطقه بلوچستان از زاهدان که مرکز استان است شروع می شود و شهرستان های خاش سراوان ایرانشهر سرباز نیکشهر چابهار و کنارک را در بر می گیرد.

اگر چه عبدالمالک ریگی خود اهل یکی از طایفه های بلوچ به نام ریگی و سنی مذهب بود اما اقدامات این گروه نباید موجب شکل گیری نگرشی منفی نسبت به قوم باسابقه و زحمت کش بلوچ شود که دارای فرهنگ و زبانی باستانی است یا موجب ایجاد شکاف و اختلافات مذهبی با برادران و خواهران اهل تسنن شود. این موضوعی است که مقامات مسوول ایرانی بارها بر آن تاکید کرده اند مثلا مولوی اسحاق مدنی ـ مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت در گفت وگویی مطرح می کند : « به طور حتم آمریکایی ها و تندروها از تحرکات ریگی استفاده می کنند اما حرکات او نه سیاسی است نه مذهبی بلکه از روی شرارت است ».
صادقی معاون سیاسی امنیتی استاندار نیز عامل جنایت در تاسوکی را فردی بی سواد می داند که از سوی دشمن شناسایی و آموزش داده شد. وی با اشاره به حادثه تاسوکی و پس از آن حادثه دارزین تاکید کرد که دست استکبار پشت این جریان ها بود و ربطی به مسایل بومی و غیربومی بودن استان ندارد. موارد متعددی از اقدامات تروریستی در چهار سال گذشته رخ داده است و عمده ترین موارد این اقدامات را گروهک جندالله بر عهده گرفته است اما این گروه برخی از این اقدامات را منتسب به خود نمی داند.

اولین گروگان گیری 7 دی 84 در سرباز

9 مرزبان ایرانی در تاریخ 7 دی ماه سال 84 توسط اشرار در شهرستان سرباز گروگان گرفته می شوند . چند روز بعد گروگان گیران یکی از آنها را که سنی مذهب بود آزاد می کنند.

این خبر در دوازدهم دی ماه سال 84 از سوی دکتر الهام سخنگوی دولت تایید می شود . او در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید برخی از اخبار موید آن است که تعدادی از سربازان ایرانی در مرز ایران و پاکستان از سوی برخی اشرار دزدیده شده و همین اشرار نیز اعلام کرده اند که تعدادی از اعضای آنها در خاک ایران در زندان به سر می برند دولت برای آزاد کردن سربازان وطن چه اقداماتی انجام داده است گفت : مرزنشینان کشور در راستای ایجاد امنیت در کشور هم چنین کسانی که شما از آن ها نام بردید یعنی سربازان خدمات ویژه ای به ملت می دهند. همه آنها برای ما غنیمت هستند. وزارت کشور این مساله را با تمام قوا و به صورت همه جانبه پی گیری می کند و امیدواریم به شکل مطلوب و با حفظ جان این گروه زحمت کش این مساله خاتمه پیدا کند.

28 روز بعد یعنی در 10 بهمن 84 علی جنتی معاون سیاسی وقت وزیر کشور از تحویل هفت مرزبان گروگان گرفته شده توسط اشرار در منطقه سیستان در شهرستان سرباز به مقامات ایرانی خبر می دهد و می گوید : استوار نامجو که قبلا از سوی گروگان گیران ادعا شده بود کشته شده تحویل نشده است اما مقامات ایرانی خواستار تحویل وی یا پیکرش از جانب اشرار شدند.
روابط عمومی وزارت کشور نیز در همان تاریخ اعلام کرد که این افراد طی یک سلسله اقدامات فنی امنیتی اطلاعاتی با تلاش معتمدان و بزرگان طوایف ذی ربط دولت مرکزی و محلی پاکستان و مجموعه دستگاه های امنیتی کشور به ویژه هیات اعزامی اخیر به پاکستان بدون ارایه هیچ گونه امتیازی به گروگان گیران آزاد شدند.

ماجرای تاسوکی در 25 اسفند 84

در بیست و پنجم اسفند 84 ماجرای معروف به « تاسوکی » رخ داد . حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس فردای آن روز کشته شدن 21 نفر از مردم زاهدان و زخمی شدن 5 نفر دیگر در محور زابل ـ زاهدان را تایید می کند و می گوید این حادثه به دست اشراری که با لباس مبدل نیروی انتظامی و ماشین و امکاناتی شبیه نیروی انتظامی بودند رخ داده است . این افراد به بهانه کنترل کارت شناسایی و کنترل ماشین ها مسیر را بستند.

وی ادامه می دهد : اشرار جلوی چشم زنان و کودکان مردان را از ماشین ها پیاده می کنند و دست ها و چشم های آنها را می بندند و در فاصله ی 20 متری از محل آنها را ناجوانمردانه به رگبار می بندند و 21 نفر را به شهادت می رساند .
وی با اعلام زخمی شدن 5 نفر دیگر و این که این مجروحان تحت درمان قرار گرفته اند تصریح می کند : ظاهرا اشرار شب گذشته بعد از انجام عملیات ناجوانمردانه خود شبانه به افغانستان گریخته اند.

در تاریخ 4 مرداد 85 دری نجف آبادی دادستان کل کشور خبر داد : حدود چهار نفر از کسانی که در حادثه تاسوکی گروگان گرفته شده بودند آزاد شدند و دو سه نفر دیگر بیشتر در اسارت نیستند. در تاریخ 8 مرداد 85 مرحوم جمال کریمی راد سخنگوی وقت قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای متهم دستگیر شده در پرونده جنایات تاسوکی خبر داد و گفت : این حکم در محل وقوع جنایت اجرا خواهد شد . در این پرونده غیر از مورد اعلام شده متهم دیگری به دستگاه قضایی تحویل نشده است.

جنایت دارزین در 23 اردیبهشت 85

واقعه دارزین در تاریخ 23 اردیبهشت ماه 85 به وقوع پیوست . شنبه مقارن ساعت 15 : 21 در کیلومتر 35 محور « بم ـ کرمان » در دو راهی « دارزین » اشرار مسلح 12 تن از هموطنانمان را کشتند . در این حادثه اشرار مسلح که گفته می شود تعداد آنها 8 تن بوده در حالی که پوشش ماموران انتظامی را بر تن داشتند با متوقف کردن 4 دستگاه خودرو عبوری و پیاده کردن سرنشینان همگی را از ناحیه سر به گلوله بستند.

بدین ترتیب در حالی کشتار هموطنان به وقوع پیوست که دو تن از افرادی که سوار بر خودرویی در حال عبور از محل جنایت بودند علیرغم اصابت گلوله به خودروشان موفق به فرار شده و با مراجعه به نزدیک ترین پاسگاه انتظامی ماموران را در جریان حادثه قرار دادند.

در این حال ماموران با حضور در منطقه « دارزین » در حالی که جست وجوها را برای یافتن اثری از حادثه آغاز کرده بودند با اجساد کشته شدگان داخل گودالی در حوالی جاده « بم ـ کرمان » مواجه شدند. از سوی دیگر بنا بر گزارش های دریافتی از صحنه وقوع جنایت اشرار مسلح پس از به قتل رساندن سرنشینان خودروها با مسدود کردن مسیر اقدام به آتش زدن خودروی قربانیان کرده بودند و در تمامی این مدت عاملان جنایت ، پسربچه 12 ساله ای که تنها شاهد قتل عام بود را به تیر چراغ برق بسته بودند.

بر اساس این گزارش در حالی که ردیابی های صورت گرفته جهت دستگیری اعضای گروهی موسوم به « فداییان اسلام » ادامه داشت سرانجام در آخرین اطلاع رسانی ها در این خصوص سردار احمدی مقدم فرمانده ناجا درخصوص دستگیری عوامل تروریستی شرق کشور اعلام کرد : تاکنون 7 تن از عوامل تروریستی حادثه اخیر « بم ـ کرمان » دستگیر 6 تن کشته و سه تن متواری شده اند .

پس از گذشت حدود 87 روز از جنایت « دارزین » عصر 16 مرداد 85 یکی از عوامل این حادثه تروریستی به نام « نجیب علی کرزه ای » به دار مجازات آویخته شد.

در آن زمان طبق نظر جانشین قرارگاه عملیاتی رسول اکرم (ص ) در خصوص وضعیت « عبدالمالک ریگی »: وی بر اساس رد یابی های صورت گرفته در خارج از مرز و جایی بین پاکستان و افغانستان است که به دلیل محدودیت های مرزی نمی توانیم وارد عمل شویم.

البته مسوولیت این حادثه توسط گروهک جندالله رد شده است . در تاریخ 29 مرداد 85 امیر هراتی یکی از افراد ربوده شده توسط گروهک تروریستی « جندالله » در حادثه تاسوکی پس از 54 روز اسارت آزاد شد و به آغوش خانواده بازگشت . او با اشاره به اظهار بی اطلاعی سرکرده گروه جندالله از حادثه دارزین اظهار کرد : « عبدالمالک ریگی » خودش به ما گفت که تعدادی را در مسیر « بم ـ کرمان » کشته اند ولی من نبوده ام از این رو هیچ مسوولیتی در قبال این حمله نمی پذیرم زیرا این جنایت کار گروه دیگری بوده و آن گروه هیچ گونه وابستگی به ما ندارد.

گروگان گیری سراوان 87

در نیمه شب 24 خرداد امسال گروهی از اشرار و عوامل گروهک تروریستی جندالله در کمین غافلگیرانه ای 16 نفر از کارکنان ناجا را در اطراف سراوان به گروگان گرفته و آنان را به کشور پاکستان انتقال دادند که به گفته محمدزاده فراهانی معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گروگان گیری این افراد به دلیل غافلگیری و اعتماد کارکنان به افرادی که نمی دانستند عوامل چه کسانی هستند صورت گرفت .

سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز در تاریخ 15 آذر 87 گفت : متاسفانه تمامی گروگان های حادثه سراوان به دست گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی به شهادت رسیده اند.

بمب گذاری در مسجد علی ابن ابی طالب (ع ) در خرداد 88

اما آخرین اقدام تروریستی در استان سیستان و بلوچستان در آستانه دهمین انتخابات ریاست جمهوری انجام شد. در این انفجار در مسجد علی ابن ابیطالب (ع ) زاهدان تعداد 21 تن شهید شدند . همچنین 182 تن مجروح شدند که 87 تن از این افراد به صورت سرپایی مداوا و از بیمارستان های زاهدان ترخیص شدند. همان زمان رییس دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان از بازداشت یکی از عوامل این انفجار خبر داد.

وی با بیان این که این فرد دستگیر شده احتمالا با گروهک ضد انقلاب در ارتباط بوده گفت : عمده ترین گروهک هایی که اقدام به عملیات تروریستی در این استان می کنند گروهک مالک هستند; اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم که این انفجار توسط این گروهک انجام شده باشد.

پس از این حادثه شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره حادثه انفجار بمب در زاهدان گفت : قطعا عوامل این حادثه وهابیون هستند. جریحه دار کردن احساسات شیعیان مهم ترین هدف وهابیون و سلفیون است به همین منظور مردم باید مراقب باشند تا در دام توطئه و تفرقه قومی و مذهبی دشمنان گرفتار نشوند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پی حادثه خونین تروریستی در زاهدان در پیام تسلیتی با اشاره به آلوده بودن دست طراحان سیاسی برخی قدرت های مداخله گر و دستگاه های جاسوسی آنان به ایجاد فتنه و برادرکشی میان مسلمانان بر هوشیاری مردم پیگیری مسوولان و توجه کافی به توطئه دشمنان با حفظ یکپارچگی و وحدت اسلامی و ملی تاکید کردند.

در نهایت در تاریخ 23 تیر 88 سیزده نفر از اعضای این گروهک اعدام شدند و به درخواست یکی از مراجع اطلاعاتی اجرای حکم اعدام عبدالحمید ریگی به تاخیر افتاد. رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان افزود : اعدام عبدالحمید ریگی دو سه روز به تاخیر افتاده سپس اجرا خواهد شد.

در مجموع آنچه مقامات ایرانی بارها بر آن تاکید کرده اند جلوگیری از ایجاد شکاف و اختلاف میان قومیت های مختلف در ایران و شیعیان و اهل تسنن در پی اقدامات گروهک جندالله است در این زمینه منطقه بلوچستان نیازمند توجهی جدی است . از یک سو دوری از مرکز فرهنگ بلوچ را با نوعی ناشناختگی و غربت در میان سایر اقوام ایران روبه رو کرده است و از سوی دیگر افزایش جمعیت بی سوادی بیکاری و عدم اشتغال نابرخورداری از امکانات زیربنایی چون بهداشت آموزش ورزش و تفریح ضعف بخش های اقتصادی نظیر صنعت کشاورزی و دامپروری نیز موقعیت بد جغرافیایی و اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی هوای گرم وخشک بارندگی ضعیف و نیز گسستگی فضایی ـ طبیعی با مراکز اصلی نظیر مرکز شمال و غرب کشور این منطقه را در حاشیه قرار داده و عملا سبب گسستگی فرهنگی و اقتصادی این بخش با سایر نواحی کشور می شود. این موضوعات در کنار مرزهای مشترک با پاکستان و افغانستان و اقدامات تروریستی گروهک های مختلف ناامنی و خشونت گرایی را در این منطقه تشدید می کند که این موارد نیازمند توجه جدی مسوولان است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد